وقتی کوه دهان باز می نماید

به گزارش پرسینا بلاگ، ایوب، عظیم ترین غار آذرین ایران با دهانه عظیم و دیدنی اش که نمونه اش را هیج جای دیگری نمی توان یافت در حالی به عنوان یکی از جاذبه های طبیعی استان کرمان شناخته می گردد که حفظ آن نیازمند توجه و ایجاد زیرساخت های ضروری است.

وقتی کوه دهان باز می نماید

کوه ایوب که غار ایوب در آن قرار گرفته است در جنوب شرقی شهر دهج در 50 کیلومتری جاده انار به شهرستان شهر بابک استان کرمان واقع شده است. اصلی ترین مشخصه این غار، دهانه بسیار عظیمش است که در نیمه های کوه در ارتفاع بالایی قرار گرفته است.

هر بیننده ای پس از دیدن این غار بلافاصله به این فکر می نماید که چه اتفاقی افتاده که چنین دهانه عظیمی در قلب این کوه ایجاد شده است و شکل های عجیب و غریب سنگ ها در این غار چطور به وجود آمده اند؟

زمین شناسان می گویند: این غار بر اثر گدازه های آتش فشانی شکل گرفته و منشأ پیدایشش نیز همین است. غار ایوب بر اثر انفجار و به هم پیوستن آب های موجود در زیر گدازه های داسیتی به وجود آمده است. پس از شکل دریافت بدنه اصلی غار با گذشت سالیان طولانی بر اثر عوامل طبیعی همچون هوای سرد و رطوبت درون غار، جداشدن تکه سنگ های عظیم و انقباض و انبساط دیواره های غار، وسعت غار به مرور زمان افزایش یافته است. همچنین علاوه بر عوامل ذکر شده، وزش باد نیز تأثیر چشمگیری در به وجود آمدن غار ایوب داشته است. به گونه ای که وزش باد با سرعت زیاد دانه های ماسه و شن را به بدنه اصلی غار که از سنگ های داسیت تشکیل شده است می کوبیده و بر اثر آن لانه های زنبوری شکل که امروزه در بیرون غار مشاهده می کنید به وجود آمده اند.

غاری با ویژگی های خاص

بنابر آنالیز های باستان شناسی اجرا شده، در گذشته غار ایوب محل سکونت انسان بوده و آثاری از دوره اشکانیان در آن یافت شده است. جریان یافتن جوی باریک آب از دیواره شرقی غار باعث به وجود آمدن حوضچه ای در داخل غار شده که آب آن بسیار خنک و گواراست.

سطحی صاف و مسطح بالای این حوضچه وجود دارد که به شکل چاله کوچک و هاون بوده و به آن حوض آرزو یا جوغن می گویند. مردم محلی می گویند هرکس آرزویی کند و داخل آن سنگ بیندازد و سنگ هم پس از برخورد با چاله به سمت بیرون پرتاب گردد آرزویش برآورده خواهد شد! در تالار مرکزی غار ایوب منزلگاهی وجود دارد که گویی برای نشستن و برطرف خستگی بازدیدکنندگان به وجود آمده است.

150 متر بالاتر از آن نیز صندلیی وجود دارد که صندلی بچه مهتابی نامیده می گردد. یک ناحیه گودمانند در این محل وجود دارد که شبیه رد پای انسانی قوی هیکل است و مردم محلی آن را رد پای حضرت ایوب می دانند. همین موضوع باعث مقدس دانستن غار ایوب میان بعضی اهالی منطقه شده است.

احتمال افزایش وسعت دهانه غار

علیرضا اسدی، کارشناس ارشد زمین شناسی در گفت وگو با جام جم درباره غار ایوب و دهانه عظیم آن می گوید: در آنالیز های باستان شناسی، این غار مسکن و محل استقرار انسان ها در گذشته های دور بوده و آثاری از دوران اشکانی در آن یافت شده است. وی می افزاید: این غار با مساحت 3000 متر مربع و با قطر دهانه حدود 60 در 80 متر، عظیم ترین غار ماگمایی ایران محسوب می گردد. به واسطه وجود هاون آرزو، چشمه حلال و حرام و جای پای منسوب به حضرت ایوب، به لحاظ ژئومیتولوژی (زمین نماد شناسی) نیز با ارزش است. وی با بیان این که دلیل تشکیل این غار، آب موجود در زیر گدازه های داسیتی مربوط به عهد پلیستوسن است که بعد از به هم پیوستن و انفجار، چنین غار عظیمی را تشکیل داده اند، می افزاید: بعد از تشکیل پیکره اصلی غار، عوامل طبیعی مانند رطوبت، آب موجود در غار و هوای سرد درون آن باعث انقباض و انبساط شدید در غار شده و تکه های عظیم سنگ جدا می شو د و به این ترتیب بر وسعت غار افزوده می گردد. وی می افزاید: همچنین از عوامل موثر بر تغییر ظاهری وحجمی غار می توان به فرسایش غار به دلایل جوی، گرما، سرما و رطوبت مانند باران اشاره نمود. اسدی درباره احتمال افزایش وسعت دهانه غار در آینده نیز می گوید: احتمال افزایش وسعت دهانه غار ضعیف بوده، ولی دور از انتظار نیست، زیرا رخداد زمین لرزه می تواند باعث جداشدن قطعاتی از دیواره های این غار شده و سبب افزایش وسعت و دهانه غار گردد ولی ارائه هر گونه پیش بینی در این خصوص بسیار سخت است.

لازم به ذکر است؛ برای زیباسازی غار ایوب قرار بوده پروژه ای به ارزش پنج میلیارد تومان سرمایه گذاری از طرف بخش خصوصی با تمام امکانات گردشگری اجرا و در آن 5000 مترمربع فضاسازی گردد تا بازدیدکنندگان از فضایی امن و زیبا بهره مند شوند. در صورت اجرای این پروژه تعداد 1500 پله برای رسیدن به دهانه غار ایوب و دیدن زیبایی های این غار احداث می گردد. اما فرایند اجرای این پروژه به دلیل عدم اخذ موافقت اصولی و لزوم انجام مطالعات غارشناسی متوقف شد.

حکمت قاسم خانی - خبرنگاران کرمان

نماشو: نماشو، طراحی سایت، سئو، چاپ و طراحی گرافیکی را به ما بسپارید.

bestcanadatours.com: https://bestcanadatours.com، تور ارزان کانادا، ویزای تضمینی مولتی کانادا، ویزای مولتی 5 ساله کانادا

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 24 مرداد 1400 گردآورنده: persinablog.ir شناسه مطلب: 7442

به "وقتی کوه دهان باز می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وقتی کوه دهان باز می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید