روزانه چقدر لبنیات می توانیم مصرف کنیم؟

یک متخصص تغذیه و رژیم درمانی گفت: افراد در هر گروه سنی روزانه به مقدار مشخصی از لبنیات احتیاج دارند.

روزانه چقدر لبنیات می توانیم مصرف کنیم؟

به گزارش گروه اجتماعی خبرنگاران، نرگس جوزدانی متخصص تغذیه و رژیم درمانی درباره سرانه مصرف شیر در ایران اظهار کرد: سرانه مصرف شیر در ایران خیلی پایین است. هیچ ماده غذایی نمی تواند به اندازه یک لیوان شیر کلسیم مورد احتیاج بدن را تأمین کند.

او بیان نمود: هر یک لیوان شیر 240 میلی گرم کلسیم دارد. امروزه در بازار شیر، پنیر و ماست هایی وجود دارند که با ویتامین D. غنی شده اند. به اشخاص پیشنهاد می کنیم شیر های غنی شده از ویتامین D. را انتخاب نمایند، زیرا در جذب بهتر کلسیم مؤثر هستند. نسبت جذب کلسیم به ویتامین D. یک به یک است به عبارتی هر دو ماده به یک نسبت در بدن جذب می شوند.

میزان احتیاج روزانه گروه های سنی مختلف به کلسیم

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی اضافه نمود: گروه های سنی مختلف روزانه به حدود 600 تا 1200 میلی گرم کلسیم احتیاج دارند. مادران باید شیر پاستوریزه را پس از یک سالگی به بچه ها خود بدهند تا آن ها عادت نمایند که پس از 2 سالگی و با قطع مصرف شیر مادر یا شیر خشک، روزانه یک تا دو لیوان شیر بخورند.

جوزدانی تأکید کرد: به طور کلی بچه ها باید روزانه دو لیوان شیر یا یک لیوان شیر به اضافه سه چهارم لیوان ماست مصرف نمایند. کاکائو جذب کلسیم شیر را مختل می نماید، بنابراین اگر کودکی به خوردن شیر کاکائو تمایل دارد، بهتر است شیرکاکائوی خانگی را مصرف کند. شیر های طعم دار بر جذب کلسیم اثر منفی ندارند، ولی حاوی شکر زیادی هستند.

او توضیح داد: میزان دریافت کلسیم در دوران نوجوانی بسیار اهمیت دارد، زیرا بیشترین ذخیره استخوانی در این دوران شکل می گیرد، بنابراین نوجوانان باید حداقل روزانه دو لیوان شیر به اضافه سه چهارم لیوان ماست مصرف نمایند. البته مصرف کشک هم می تواند به تأمین کلسیم بدن یاری کند.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی گفت: به طور کلی بزرگسالان باید تا انتها عمر روزانه حداقل یک تا دو لیوان شیر به اضافه سه چهارم لیوان ماست و مقداری پنیر مصرف نمایند. بعضی افراد تصور می نمایند که تنها در دوران کودکی و نوجوانی به شیر احتیاج دارند در حالی که قطع مصرف لبنیات مانند شیر در دوران بزرگسالی می تواند سرعت کوتاهی قد را افزایش دهد. اشخاصی که به شیر حساسیت دارند هم می توانند از شیر های بدون لاکتور استفاده نمایند.

جوزدانی اظهار کرد: افرادی که به شیر حساسیت دارند می توانند مصرف شیر را از حجم کم مانند یک سوم تا نصف لیوان شروع و پیش از خوردن، آن را گرم نمایند. همچنین آن ها می توانند پس از گرم شدن شیر مقداری عسل به آن بیفزایند، در این صورت تحمل بدن نسبت به شیر افزایش پیدا می نماید. در بدن آنزیمی وجود دارد که قند شیر را هضم می نماید؛ این آنزیم پس از 2 سالگی در افرادی که نژاد آسیایی دارند، کاهش پیدا می نماید، بنابراین برای اینکه آنزیم را در میزان مناسبی نگه داریم باید به طور مرتب و پیوسته شیر مصرف کنیم.

او بیان نمود: جوشاندن شیر پروتئین های آن را به هم نزدیک می نماید، در این صورت شیر به سختی هضم می گردد، بنابراین افرادی که به شیر حساسیت دارند باید تنها شیر را گرم نمایند. بستنی نمی تواند جایگزین شیر گردد. افراد برای دریافت کلسیم باید از هر یک از محصولات لبنی مانند شیر، پنیر، ماست و کشک استفاده نمایند.

جوزدانی یادآوری کرد: اگر افراد به میزان پیشنهاد شده در روز کلسیم را دریافت نمایند، اغلب به مصرف قرص کلسیم احتیاج ندارند، اما از آنجایی که ما در کشور با فقر ویتامین D. روبرو هستیم و بدون این ویتامین، کلسیم به خوبی جذب نمی گردد، در مواردی با نظر پزشک احتیاج است که افراد مکمل دریافت نمایند. بچه ها تا قبل از 2 سالگی باید قطره ویتامین D. بخورند و پس از این سنین باید هر سه ماه یکبار یک عدد قرص 50 هزار ویتامین D. و از سن نوجوانی به بعد هر ماه یک عدد قرص 50 هزار ویتامین D. را مصرف نمایند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "روزانه چقدر لبنیات می توانیم مصرف کنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روزانه چقدر لبنیات می توانیم مصرف کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید