آیا بیمه به کارگر روزمزد تعلق می گیرد؟ ، 4 نکته مهم درباره وظایف کارفرما در قبال کارگر روزمزد

به گزارش پرسینا بلاگ، در سال های اخیر، پیدا کردن کار ثابت و داشتن حقوق مکفی هرروز سخت تر از دیروز به نظر می رسد. آگهی های زیادی را روی دروخبرنگاران دیده ایم یا در فضای مجازی دست به دست شده اند، که افرادی با مدارک تحصیلی بالا دنبال کارهای خدماتی می گردند. تعریف کارگر روزمزد، جدا از تعاریف رسمی و حقوقی، قشر و دهکی را نشانه می گیرد که شاید چندان با حقوق خود آشنا نباشند. کارگری که از صبح تا شب دور میدانی در شهر می ایستد و منتظر است تا او را برای کار ساختمانی ببرند، نمی داند حقوقی دارد و می تواند در صورت بروز اتفاقات ناگوار یا ایجاد مشکل با کارفرمایش، به مراجع حقوقی شکایت کند. از طرف دیگر، بسیاری از کارفرماها از اینکه کارگران روزمزد مشمول بیمه کارگر روزمزد می شوند، بی اطلاع هستند یا در برخی موارد به علت ناآگاهی کارگران از بیمه کردن آن ها طفره می فرایند. برخی از کارفرماها فکر می نمایند نیازی به بیمه کارگر روزمزد و برخوردار کردن آن ها از حقوق بیمه تامین اجتماعی نیست و در این شرایط کارگران روزمزد شرایط سخت تری را تجربه می نمایند. در این مقاله، مهمترین مسائل رابطه کارفرما با کارگران روزمزد را مرور می کنیم.

آیا بیمه به کارگر روزمزد تعلق می گیرد؟ ، 4 نکته مهم درباره وظایف کارفرما در قبال کارگر روزمزد

تعریف کارگر روزمزد

کارگر روزمزد کسی است که مزد خود را بر اساس حجم و اندازه کاری دریافت می نماید که در طول یک روز انجام داده است.

کارگر روزمزد یک یا چند روز برای کارفرما کار می نماید و در قبال همان روز یا روزها مزد می گیرد؛ مثل کارگرانی که کار ساختمانی می نمایند یا کارگرانی که نظافتچی هستند یا کارگران باربری و…

حقوق مترتب بر کارگر روزمزد

بند الف ماده 4 قانون تأمین اجتماعی:

افرادی که به هر عنوان در مقابل دریافت مزد یا حقوق کار می نمایند، مشمول قانون تأمین اجتماعی هستند و باید از مزایای بیمه اجباری استفاده نمایند.

  • پس تمام کارگرانی که با قرارداد کاری و در مدت مشخص به انجام کار مشخصی می پردازند، قانونا کارگر هستند و از بیمه تامین اجتماعی برخوردارند و باید حق بیمه آنها واریز گردد.
  • پس این موضوع که کارگری روزمزد است یا نه، تغییری در ماهیت تعهدات کارفرما در مقابل کارگر ایجاد نمی نماید و کارفرما به دلیل روزمزد بودن یک کارگر، نباید از رد کردن نام او در فهرست بیمه مطابق روزهای کار کردنش سرباز بزند.
  • از سوی دیگر، طبق قانون کار، کارگران برحسب نوع کارشان به دودسته کارگر موقت و کارگر دائم تقسیم می شوند. کارگر دائم تا وقتی قرارداد کاری او با استفاده از قانون کار خاتمه نگیرد به کار ادامه می دهد ولی کارگر موقت، مثل کارگران روزمزد، تا خاتمه قرارداد کاری (روزهای توافق شده) مشغول کار هستند.

فرق کارگر دائم با کارگر روزمزد

تنها فرق کارگر دائم با موقت، در مدت زمان کار آن هاست و این دو نوع کاگر از لحاظ برخوردار بودن از مزایای قانونی قانون کار، مثل حق بیمه کارگر، هیچ فرقی با هم ندارند.

4 نکته مهم درباره وظایف کارفرما در قبال بیمه کارگر روزمزد

  • کارفرما می تواند به ازای 8ساعت کار کارگر در طول یک ماه، حق بیمه یک روز او را در فهرست بیمه ردکند؛ یعنی تعداد روزهای کار کارگر در ماه را به این شیوه دست آورد و بیمه کارگر روزمزد را با این ترفند در فهرست بیمه رد نمایند.
  • توافق بین کارگر و کارفرما درباره بیمه کارگر روزمزد اعتباری ندارد. کارفرما نمی تواند با کارگر توافق کند که کارگر را بیمه نکند یا کارگر نمی تواند اعلام کند که نیازی به بیمه ندارد. این توافق حتی اگر به صورت مکتوب هم تهیه گردد، اعتباری ندارد چون از نظر سازمان تامین اجتماعی، بیمه امری الزامی است.
  • بسیاری از کارگران روزمزد بدون قرارداد با کارفرما کار می نمایند. بر اساس قانون کار، قرارداد تعهدی بین کارفرما و کارگر است؛ پس قرارداد شفاهی نیز قابل قبول است. بنابراین اگر کارفرما کارگر روزمزد را بیمه نکند، کارگر می تواند به دلیل تخلف از کارفرما شکایت کند.
  • بخشی از کارگران روزمزد، کارگران ساختمانی هستند که می توانند با مراجعه به صنف ساختمان و نشان دادن مدرک فنی و حرفه ای، مشمول قانون بیمه کارگران ساختمانی بشوند و از خدمات بیمه در بخش درمان، بیکاری، فوت و بازنشستگی هم استفاده نمایند.
منبع: بلاگ دیوار
انتشار: 9 مرداد 1401 بروزرسانی: 9 مرداد 1401 گردآورنده: persinablog.ir شناسه مطلب: 8109

به "آیا بیمه به کارگر روزمزد تعلق می گیرد؟ ، 4 نکته مهم درباره وظایف کارفرما در قبال کارگر روزمزد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا بیمه به کارگر روزمزد تعلق می گیرد؟ ، 4 نکته مهم درباره وظایف کارفرما در قبال کارگر روزمزد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید