آمار بالای پوکی استخوان در زنان بالای 50 سال ایران ، توصیه هایی که زنان باید جدی بگیرند

به گزارش پرسینا بلاگ، 25 درصد زنان بالای 50 سال در ایران پوکی استخوان دارند. به بیان دیگر از هر چهار زن ایرانی بالای 50 سال، یک نفر به پوکی استخوان مبتلاست. بیماری که از آن با نام بیماری خاموش یاد شده است.

آمار بالای پوکی استخوان در زنان بالای 50 سال ایران ، توصیه هایی که زنان باید جدی بگیرند

پزشکان و کارشناسان نظام سلامت به همین دلیل همواره تاکید می کنند که دختران و زنان، هوای استخوان های خود را داشته باشند و از استخوان هایشان مراقبت جدی کنند.

پوکی استخوان یا استئوپروز طبق تعریف انجمن ملی بهداشت، یک اختلال اسکلتی است که بیشتر در دوران کهنسالی بروز می کند و ویژگی شاخص آن کاهش تراکم و استحکام استخوان است و فرد را در معرض خطر شکستگی قرار می دهد.

با دکتر علی اصغر ابدی، متخصص ارتوپدی و جراح هیپ و زانو به بهانه هفته ملی سلامت زنان گفتگو کرده ایم. این پزشک متخصص تاکید بر پیشگیری دارد اما در عین حال معتقد است که زنان نه می توانند گذر عمر را متوقف کنند و نه رسیدن به سن یائسگی را.

دکتر ابدی معتقد است که با رعایت برخی از نکات بهداشتی می توان از بروز بیماری پوکی استخوان جلوگیری و زندگی بهتری را در سنین میانسالی تجربه کرد.

این پزشک متخصص می گوید: در بیماری پوکی استخوان، میزان تراکم استخوان پایین می آید و شکنندگی استخوان افزایش می یابد. به بیان دیگر، در این بیماری، توده استخوانی کاهش پیدا می کند و بافت استخوان به تدریج تحلیل می رود.

  • پوکی استخوان در دوران یائسگی شایع است

ابدی تاکید می کند: این بیماری در دوران یائسگی زنان بسیار شایع است و به سرعت سبب کاهش توده استخوان می شود زیرا در این دوران میزان استروژن در بدن زنان کاهش می یابد.

او خاطر نشان می کند: برخلاف بسیاری از بیماری های مزمن که علائم و نشانه های متعدد دارند، استئوپروز یک بیماری خاموش و بدون علامت است تا زمانی که یک شکستگی ایجاد شود.

این پزشک متخصص اضافه می کند: دو نوع پوکی استخوان داریم. یکی پوکی استخوانی که به دلیل افزایش سن بروز می کند و نوع دوم، پوکی استخوانی که بعد از سن یائسگی در زنان بروز می کند و بسیار شایع است. در زنان بعد از سن یائسگی شکنندگی استخوان ها به سرعت رخ می دهد.

  • پوکی استخوان، درد ندارد

دکتر ابدی می گوید: پوکی استخوان درد ندارد به همین دلیل، از این بیماری به عنوان بیماری خاموش یاد می شود. این یک اشتباه عمومی است که برخی تصور می کنند که اگر استخوان هایشان درد می کند مبتلا به پوکی استخوان شده اند. پوکی استخوان تنها زمانی با درد شدید همراه است که در مراحل پیشرفته باشد.

به گفته این پزشک متخصص، درمان پوکی استخوان سخت و زمانبر است.

  • توصیه هایی برای پیشگیری

ابدی تاکید می کند که با آموزش های عمومی و پیشگیرانه باید مراقب بود تا استخوان ها دچار پوکی و فرسودگی نشوند.

به گفته او ساده ترین و موثرترین ورزش برای پیشگیری از پوکی استخوان راه رفتن است اما راه رفتن و پیاده روی باید به طریقی باشد که فرد نتواند به راحتی با بغل دستی خود حرف بزند. مردم به ویژه زنان باید تغذیه مناسب داشته باشند. مصرف مواد لبنی که دارای املاح معدنی مفید از قبیل کلسیم، منیزیم، فسفر و سایر املاح معدنی است و علاوه بر این، مصرف ویتامین دی توصیه می شود.

  • هورمون درمانی فقط با نظر پزشک

این پزشک متخصص توصیه می کند: زنان بعد از یائسگی به متخصصان زنان مراجعه کنند. اگر پزشک تشخیص داد که می توانند از هورمون درمانی استفاده کنند به این کار مبادرت کنند در غیر این صورت نباید اقدام به هورمون درمانی کنند. چرا که هورمون درمانی شرایطی دارد و همه زنان نمی توانند هورمون درمانی کنند. زنان در صورتی می توانند هورمون درمانی کنند که بیماری کبدی نداشته باشند. سابقه سرطان پستان در فامیل درجه یک نداشته باشند. فرد خودش مبتلا به سرطان پستان نباشد و موارد دیگری که پزشک به آنها اعلام می کند.

دکتر ابدی تاکید می کند که کم تحرکی، دیابت، سیگار، الکل، کم کاری و پرکاری تیروئید و برخی دیگر از بیماری های زمینه ای می توانند فرد را در معرض خطر ابتلا به پوکی استخوان قرار دهند.

سازمان بهداشت دنیای پیش بینی کرده است پوکی استخوان در سرتاسر دنیا در حال افزایش است.

یومی بلاگ: یومی بلاگ | آرشیو خبری و مقالات متنوع وب

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 20 مرداد 1400 بروزرسانی: 20 مرداد 1400 گردآورنده: persinablog.ir شناسه مطلب: 2062

به "آمار بالای پوکی استخوان در زنان بالای 50 سال ایران ، توصیه هایی که زنان باید جدی بگیرند" امتیاز دهید

3 کاربر به "آمار بالای پوکی استخوان در زنان بالای 50 سال ایران ، توصیه هایی که زنان باید جدی بگیرند" امتیاز داده اند | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آمار بالای پوکی استخوان در زنان بالای 50 سال ایران ، توصیه هایی که زنان باید جدی بگیرند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید