10 نکته درباره ماهواره ناهید 1، فضاسازی ترامپ و پاسخ ایران

به گزارش پرسینا بلاگ، خبرسازی هایی در رسانه های غربی و از سوی شخص رییس جمهور آمریکا درباره ماهواره ناهید 1 منتشر شده است اما امروز وزیر ارتباطات ایران پاسخ محکمی به این فضاسازی ها داده است. در ادامه 10 نکته درباره این ماهواره را بخوانید.

10 نکته درباره ماهواره ناهید 1، فضاسازی ترامپ و پاسخ ایران

1. ماهواره ناهید 1 در واقع یک ماهواره مخابراتی است. این ماهواره برای اولین بار در کشور، در پژوهشکده سامانه­ های ماهواره پژوهشگاه فضایی ایران به کارفرمایی سازمان فضایی ایران طراحی و ساخته شده است.ماموریت های ماهواره مخابراتی ناهید1 در راستای دستیابی به فناوری طراحی و ساخت ماهواره مخابراتی زمین آهنگ، مطرح و در یک ماهواره پیاده سازی شده است.

2. ماهواره زمین آهنگ ماهواره ای است که در مدار زمین آهنگ واقع شده است و دوره مداری آن با دوره گردش زمین یکسان است. این گونه ماهواره ها پس از هر زمان نجومی (در حدود 23 ساعت و 56 دقیقه و 4 ثانیه) به موقعیت خود در آسمان باز می گردد. مزیت ماهواره های زمین آهنگ این است که نسبت به یک نقطه خاص بر روی زمین و نیز نسبت به ایستگاه های زمینی همواره در یک محدوده از آسمان باقی می مانند. ویژگی معین ماهواره های زمین آهنگ این است که همواره در یک نقطه خاص در آسمان باقی می مانند، بدین معنی که گیرنده های زمینی این ماهواره ها احتیاج به جابه جایی نداشته و می توانند در یک جهت ثابت باشند. ماهواره های زمین آهنگ اغلب برای اهداف مخابراتی به کار می روند.

3. روز آدینه 8 شهریور رسانه های غربی یک فضاسازی رسانه ای در خصوص ماهواره ناهید 1 مبنی بر اینکه موشک پرتاب نماینده آن منفجر شده راه انداختند. تاجایی که دونالد ترامپ رییس جمهور ایالات متحده آمریکا، در توییتی از شکست این پروژه خبرداد.

4. اما وزیر ارتباطات برای انتها دادن به اخبار نادرستی که درباره در مدار قرار نگرفتن ناهید1 از سوی بعضی رسانه ها مطرح شده بود، از خبرنگاران و عکاسان دعوت کرد صبح روز شنبه در پژوهشگاه فضایی، از ماهواره ناهید بازدید نمایند، آذری جهرمی با این ماهواره بومی عکس سلفی گرفت و به رئیس جمهوری آمریکا صبح بخیر گفت. محمدجواد آذری جهرمی نوشت: رسیدم چابکسر. گوشی رو چک کردم و دیدم خیلی ها جویای احوال ماهواره ما شدند. ظاهرا اخباری منتشر شده که سومین کوشش برای استقرار ماهواره در مدار نا پیروز بوده. راستش ناهید1 حالش خوبه. الان هم در آزمایشگاه مستقره. خبرنگاران هم میتونن بیان بازدیدش.

5. اما یکی از نکاتی که درباره پرتاب این ماهواره از سوی رسانه های غربی و شخص دونالد ترامپ مطرح شده بود، سیکل پرتاب ناپیروز این ماهواره بود. در این زمینه آذری جهرمی وزیر ارتباطات می گوید: ماهواره برای پرتاب باید از سه هفته قبل تحویل وزارت دفاع گردد تا سیکل های مورد نظر را طی کند. قطعا این مساله ای که ادعا می گردد در رابطه با پرتاب ماهواره ناهید نبوده و پرتابگر نیز از سه هفته قبل سوخت گیری نمی گردد. چیزی که امروز می شد آن را دید، این است که ماهواره ناهید این جاست، هنوز تحویل نشده و مراحل انتهایی تحویل آن در حال اجرا است. دونالد ترامپ گفته بود ما دخل و تصرفی در انفجاری که ادعا نموده بودند در پایگاه فضایی سمنان اتفاق افتاده، نداشتیم اما علاقه مند هستم به عنوان یک ایرانی اگر در انفجار ادعایی که تصاویر آن را منتشر نموده اید، دست نداشتید اما مطمئن باشید به دلیل تجاوزی که به آب های ما داشتید نیروهای مسلح ما پهپاد شما را سرنگون کردند. این قطعی است.

6. یکی دیگر از نکات مطرح شده، تصویری است که ترامپ از ادعای دروغین خود منتشر نموده است. در این زمینه آذری جهرمی می گوید: اگر تصاویری با این کیفیت دارید علاقه مند هستیم، تصاویر لحظه اصابت پهپاد خودتان را منتشر کنید تا کروکی دقیق محل سقوط آن استخراج گردد، این کار قدم مثبتی برای روشن کردن افکار عمومی است.

7. آنطور که مسئولان می گویند، اهداف اصلی این ماهواره، مخابراتی است و با قرارگیری روی باند یو اچ اف و کی یو با ایستگاه های زمینی تبادل اطلاعات انجام می دهد. البته دوربین سنجشی هم روی آن مستقر است و به مدت دو ماه و نیم می تواند در مدار 250 کیلومتری زمین قرار بگیرد.

8. مأموریت های پروژه ناهید شامل موارد زیر است: 1. باز کردن صفحات خورشیدی در مدار 2. ارتباط در باند مخابراتی Ku در مدار 3.تصویربرداری و تخمین نرخ باز شدن صفحات خورشیدی 4. کنترل وضعیت سه محوره

9. ناهید ماهواره ای مکعب مستطیلی است که علاوه بر صفحات خورشیدی نصب شده بر روی بدنه آن، از دو صفحه خورشیدی بازشونده بهره می برد. این ماهواره دارای 50 کیلوگرم وزن و طول و عرض و ارتفاع 50 در 50 در 60 سانتی متر و نوع مدار آن بیضوی 250 در 375 کیلومتر با طول عمر 40 روز است.

10. سازه ماهواره ناهید 1 از جنس آلومینیم سری 7000 بوده که فضای مناسب برای اجزای زیرسیستم های مختلف را فراهم می نماید و از قطعات ماهواره در مقابل بارهای پرتابگر پشتیبانی سازه ای به عمل می آورد.

منبع: ایرنا

یومی بلاگ: یومی بلاگ | آرشیو خبری و مقالات متنوع وب

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 20 مرداد 1400 بروزرسانی: 20 مرداد 1400 گردآورنده: persinablog.ir شناسه مطلب: 1390

به "10 نکته درباره ماهواره ناهید 1، فضاسازی ترامپ و پاسخ ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "10 نکته درباره ماهواره ناهید 1، فضاسازی ترامپ و پاسخ ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید