یادداشت، محاسبات حریری برای بازگشت به دولت

به گزارش پرسینا بلاگ، درحالی که زمان بسیار کمی به آغاز رایزنی های پارلمانی لبنان مانده است٬ حدس و برآورد های مختلفی در خصوص انتخاب و یا عدم انتخاب حریری به عنوان مامور تشکیل دولت مطرح است.

یادداشت، محاسبات حریری برای بازگشت به دولت

از سفر با تور پاتایا لذت ببرید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران کمتر از 24 ساعت به زمان آغاز رایزنی های مجلسی لبنان برای انتخاب مامور تشکیل دولت جدید مانده است. صحبت ها و پیش بینی هایی زیادی در این خصوص مطرح شده و مباحثات همه جریان های سیاسی لبنان حول انتخاب یا عدم انتخاب سعد حریری نخست وزیر پیشبرد امور لبنان برای مامور تشکیل کابینه است. با توجه به اخبار مختلف و شاید بعضا ضد و نقیضی که از مواضع احزاب سیاسی لبنان و فراکسیون های مجلسی آنها مطرح است می توانیم دو سناریو برای فرایند رایزنی های مجلسی فردا و نخست وزیری لبنان ترسیم کنیم:

-سناریوی اولی که در این خصوص مطرح شده بر اساس این فرضیه است که حریری نمی تواند رای اکثریت مجلسی را به دست آورده و کرسی نخست وزیری لبنان را از دست می دهد.

طبق اطلاعات منابع مربوط به فرایند تشکیل دولت در لبنان٬ در صورتی که تغییری در فرایند تشکیل دولت کنونی ایجاد نشود٬ یعنی تعداد کنندگان مجلسی که قرار است به سعد حریری رای دهند حدود 65 کننده باشد که آن هم اگر به این تعداد برسد؛ چرا که برخی معتقدند اگر همه فراکسیون ها بر موضع خود باقی بمانند٬ تعداد رای دهندگان به حریری بیش از 50 کننده نخواهد بود؛ در این زمان می توان پیش بینی کرد که حریری درخواست تعویق مجدد زمان رایزنی ها را خواهد داد و شاید به این منظور حتی به کاخ ریاست جمهوری برود.

اما هنوز روزنه های امید برای رسیدن به تفاهمات درباره تشکیل کابینه لبنان تا انتها هفته بسته نشده است. ارتباطات میان جریا ن های سیاسی این کشور ممکن است هرلحظه منجر به رسیدن به تفاهماتی شود که اجازه انتخاب حریری به عنوان مامور تشکیل کابینه را بدهد؛ البته در صورتی که طبق سخنان سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله حریری با پذیرش یک راه حل مشخص برای بحران کشور و تشکیل دولتی فراگیر٬ جبران باسیل رئیس جریان آزاد ملی را راضی کند تا حزبش را مجددا در تشکیل دولت مشارکت دهد٬ یا اینکه حریری گزینه ای مانند سمیر خطیب یا شخص دیگری را برای مامور تشکیل دولت معرفی کرده و حمایت مردمی و سیاسی لازم را برای وی به دست بیاورد.

-سناریوی دوم بر اساس پیش فرض انتخاب قطعی حریری به عنوان مامور تشکیل کابینه است؛ برخی منابع اظهار می کنند که اگر موجب تعجب نشود٬ شاید بتوان پیش بینی کرد که حریری بتواند رای اکثریت مجلسی را به دست آورد. طبق این پیش بینی ها حریری از 128 کننده می تواند 74 رای را به خوداختصاص دهد: به این صورت که 9 رای از حزب سوسیالیست ترقی خواه٬ 13 رای از حزب الله٬ 17 رای از جنبش امل٬ 4 رای از جریان العزم که ریاست آن بر عهده نجیب میقاتی نخست وزیر اسبق لبنان است٬ 15 رای از حزب نیروهای لبنانی به اضافه 18 رای از فراکسیون مجلسی المستقبل که ریاست آن در اختیار خودش است٬ به دست آورد.

در نگاه اول به این سناریوها شاید به نظر برسد که آنها کاملا ضد و نقیض بوده و نمی توان به یک نتیجه واحد در خصوص انتخاب یا عدم انتخاب حریری به عنوان مامور تشکیل کابینه رسید. بنابراین برای روشن شدن مطلب به سراغ سخنان سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله در سخنرانی تلویزیونی او در روز جمعه می رویم.

در ابتدا باید اشاره کنیم در سناریوی دومی که مطرح شد نام کنندگان مجلسی حزب الله و جنبش امل نیز در میان رای دهندگان به حریری دیده می شود؛ اما نباید از این نکته غافل شویم که رای آنها به حریری مشروط است.

سید نصرالله در سخنان خود در خصوص دولت آینده لبنان در ابتدا شرح داد که گزینه تشکیل دولت تکوکرات از نظر حزب الله و هم پیمانان آن در مجلس کاملا مردود است؛ چرا که این گزینه به هیچ وجه به نفع مردم نبوده و کمکی به حل بحران کشور نمی کند.

دبیر کل حزب الله در ادامه٬صحنه دولت لبنان را در مقابل یک گزینه قرار داد: دولتی که متشکل از مولفه های اصلی مجلس و از جمله فراکسیون جریان المستقبل و جریان آزاد ملی بوده و نخست وزیری آن یا بر عهده سعد حریری باشد و یا بر عهده شخص دیگری که حریری به این منظور انتخاب کند و اکثریت مجلسی هم با آن موافق باشند.

اما گزینه هایی که در حال حاضر برای تشکیل دولت روی میز است٬ با گزینه سیدحسن نصرالله هم خوانی ندارد؛ شروطی که حریری برای تشکیل دولت تکنوکرات با نخست وزیری خودش و انتخاب وزیران خودش مطرح کرده٬ هیچ ربطی به دولت جامع و فراگیری که سید نصرالله به آن اشاره کرد ندارد. بنابراین اگر حریری هم چنان بر گزینه تشکیل دولت تکنوکرات مصر باشد٬ رای حزب الله و جنبش امل را که در مجموع 30 رای بوده و البته میزان قابل توجهی است از دست خواهد داد و شاید به همان سناریوی اول برگردیم.

با این تفاسیر اگر حریری بخواهد مجددا بر تخت نخست وزیری لبنان تکیه بزند یک راه بیشتر ندارد: باید رضایت جریان آزاد ملی و حزب الله را به دست بیاورد که لازمه این امر چشم پوشی از همه شروط سابق خود برای تشکیل دولت جدید لبنان و بازگشت به نقطه صفر است.

یومی بلاگ: یومی بلاگ | آرشیو خبری و مقالات متنوع وب

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 20 مرداد 1400 بروزرسانی: 20 مرداد 1400 گردآورنده: persinablog.ir شناسه مطلب: 2755

به "یادداشت، محاسبات حریری برای بازگشت به دولت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یادداشت، محاسبات حریری برای بازگشت به دولت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید