گردهمایی سالانه میلیون ها سیک در پاکستان

به گزارش پرسینا بلاگ، هزاران پیرو مذهب سیک این روزها از سراسر دنیا در گردواره پنجه صاحب که یکی از مقدس ترین زیارتگاه های آنها در ایالت پنجاب پاکستان است جمع شده اند تا مراسم مذهبی خود را به جای آورند.

گردهمایی سالانه میلیون ها سیک در پاکستان

به گزارش خبرنگار دفاتر منطقه ای خبرنگاران، هزاران پیرو مذهب سیک این روزها از سراسر جهان در گردواره پنجه صاحب که یکی از مقدس ترین زیارتگاه های آنها در ایالت پنجاب پاکستان است جمع شده اند تا مراسم مذهبی خود را به جای آورند.

سیک ها 3 روز فرصت دارند تا در مراسم مذهبی مخصوص موسوم به بایسکی ملا شرکت کنند.

سیک ها به عنوان بخشی از این مراسم، دستان خود را در جای اثر دست گورو ناناک موسس این مسلک که بر روی یک سنگ است قرار می دهند. جامعه سیک بر این باور است که این سنگ به سمت گورو پرتاب شده و او آن را با دستش متوقف کرده و اثر دستش در سنگ به صورت یک فرو رفتگی باقی مانده است.

سیک ها برای پاک شدن از گناهان، در حوضچه های این مکان حمام می کنند؛ مردان کامل در حوضچه آب فرو می روند و زنان با چادر دست ها و صورتشان را شسته و پاهای خود را در آب فرو می کنند. آب حوضچه های معبد سیک ها از چند چشمه تأمین می شود که به کمک آبراه های تعبیه شده در محل به داخل معبد هدایت شده است.

در این مراسم، گرو گرنته کتاب مقدس سیک ها هر روز صبح با صدای بلند خوانده می شود و 3 روز نیز غذای رایگان در بین آنان توزیع می شود.

مراسم شمشیر بازی و انجام پایکوبی مذهبی که با چرخاندن اجسام گوناگون همراه است نیز از دیگر برنامه های جشن سیک ها در پاکستان است.

سیک به معنی شاگرد، دینی است که در سده پانزدهم میلادی بدست گورو نانک در منطقه پنجاب در شبه قاره هند بنیان نهاده شد و بدست 10 گوروی بعدی گسترش داده شد.

این آئین با بیش از 30 میلیون پیرو، پنجمین دین سازمان یافته جهان به شمار می رود.

ح

یومی بلاگ: یومی بلاگ | آرشیو خبری و مقالات متنوع وب

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 20 مرداد 1400 بروزرسانی: 20 مرداد 1400 گردآورنده: persinablog.ir شناسه مطلب: 2384

به "گردهمایی سالانه میلیون ها سیک در پاکستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گردهمایی سالانه میلیون ها سیک در پاکستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید