چهارمین صعود متوالی دلار

به گزارش پرسینا بلاگ، برخلاف انتظار بسیاری از تحلیلگران، شاخص دلار به راستا صعودی خود ادامه داد.

چهارمین صعود متوالی دلار

به گزارش ایسنا به نقل از رویترز، توزیع نخستین محموله های واکسن کرونا در شماری از کشور ها شروع شده است، اما در انگلیس که نخستین کشور شروعنماینده واکسیناسیون عمومی بود، بعضی از افراد از واکنش آلرژیک بدن خود به واکسن خبر داده اند که همین مساله نیز باعث شد تا وزارت بهداشت انگلیس از افراد حساس بخواهد تا تعیین شدن راستی آزمایی این ادعا از واکسن زدن پرهیز نمایند.

بن بست در مذاکرات برگزیت کماکان ادامه دارد و نشریه سان از احتمال خاتمه دادن به مذاکرات توسط دولت بوریس جانسون خبر داده است. در صورتی که طرفین به توافق تعیینی بر سر چارچوب روابط خود در اینده نرسند باید به قوانین سازمان تجارت جهانی مراجعه نمایند. با وجود این مساله، رشد اقتصادی در اروپا به میزان قابل توجهی تقویت شده است و نظرسنجی اجرا شده توسط اتاق بازرگانی آلمان نشان می دهد خوش بینی فعالان اقتصادی این کشور در ماه دسامبر تحت تاثیر اخبار مثبت واکسن کرونا به اوج خود در طول هفت ماه اخیر رسیده است.

مرکز آمار اتحادیه اروپا گزارش نهایی خود از رشد اقتصادی کشور های اروپایی در سومین فصل سال 2020 را منتشر کرد که بر این اساس متوسط رشد اقتصادی 19 کشور عضو منطقه یورو و 27 کشور عضو اتحادیه اروپا به ترتیب مثبت 12.5 درصد و مثبت 11.5 درصد بوده است که این رشد در مقایسه با متوسط رشد سه ماهه قبل در منطقه یورو 34.3 درصد و در سطح اتحادیه اروپا 22.8 درصد افزایش پیدا نموده است. این بهترین عملکرد اقتصادی کشور های اروپایی از زمان تاسیس اتحادیه اروپا محسوب می گردد.

آمار های منتشرشده توسط وزارت بازرگانی چین نشان می دهد که صادرات این کشور در ماه نوامبر به بالاترین سطح خود از فوریه 2018 رسیده است که این مساله می تواند رشد اقتصادی این کشور را بیش از پیش تشدید کند. این اتفاق در حالی رخ می دهد که تراز حسب تجاری این کشور با آمریکا نیز در این ماه مجددا به نفع چین افزایش یافته است. با توجه به این رشد محسوس انتظار می رود اقتصاد چین در سه ماهه خاتمهی سال رشدی فراتر از سایر رقبای خود از جمله آمریکا داشته باشد. یوان یکی از بهترین عملکرد ها را در بین ارز های خارجی در برابر دلار طی ماه های اخیر داشته و ارزش آن از ماه می تا به امروز حدود 10 درصد تقویت شده است.

ذخایر ارزی چین نیز به لطف افزایش صادرات ماه نوامبر به بالاترین سطح خود در چهار سال اخیر رسیده و آن طور که دفتر مدیریت ذخایر ارزی چین اعلام نموده، میزان ذخایر ارزی این کشور با 50 میلیارد دلار افزایش نسبت به ماه قبل به سه تریلیون و 178 میلیارد دلار رسیده است. با این حال تا خاتمه ماه نوامبر چین دارای 110.41 میلیارد دلار ذخایر طلا نیز بوده است که در مقایسه با ماه قبل 48 میلیارد دلار کمتر شده است.

امیدواری ها برای بهبود روابط بین آمریکا و اروپا پس از روی کار آمدن دولت بایدن در ابتدای سال آینده میلادی بیش از پیش تقویت شده است و مقامات اروپایی از بایدن خواسته اند در اجرای پروژه های مورد اختلاف نظیر نورد استریم-2 انعطاف بیشتری از خود نشان دهد. با این حال تحرکات جدید جمهوری خواستار به ویژه در مجلس سنا برای اعمال فشار بیشتر بر روی اروپایی ها و به تعلیق درآمدن این پروژه می تواند روابط آمریکا با اروپا به ویژه اقتصاد اول این قاره یعنی آلمان را بار دیگر با تنش روبرو سازد.

با وجود رویکرد دولت ترامپ در کاستن از شدت کسری تراز حساب تجاری آمریکا که با اعمال تعرفه های وارداتی گسترده و جنگ تجاری با چین نیز همراه بود، این کسری در ماه اکتبر بار دیگر افزایش یافت و به 62.1 میلیارد دلار رسید که دومین کسری تراز حساب تجاری بالا در طول دو سال اخیر محسوب می گردد. طی این مدت واردات با رشد 2.1 درصدی به 245.1 میلیارد دلار رسیده است که این رقم برای صادرات 182 میلیارد دلار اندازه گیری شده است یعنی 2.2 درصد بیشتر از ماه قبل. کمترین کسری تجاری سال جاری آمریکا مربوط به ماه فوریه با 37 میلیارد دلار بود.

قانون گذاران آمریکایی هنوز نتوانسته اند بسته حمایتی دوم از اقتصاد این کشور در برابر کرونا را عملیاتی نمایند. هر چند که از نظر اقتصادی شرایط برای مقابله با کرونا خیلی رضایت بخش نیست، اما در حوزه دارویی پیشرفت های جدیدی به دست آمده است و انگلیس نیز مجوز لازم برای استفاده از واکسن ساخت شرکت فایزر در این کشور را صادر نموده است. انتظار می رود تا خاتمه فصل بهار کار واکسیناسیون مقدماتی در آمریکا و اروپا به خاتمه برسد که در مرحله نخست سالمندان و گروه های حساس آسیب پذیر در برابر بیماری را در بر خواهد گرفت.

گروهی از نمایندگان کنگره آمریکا از هر دو حزب جمهوری خواه و دموکرات، طرحی را آماده نموده اند که در صورت تصویب، 908 میلیارد دلار اعتبار دیگر را برای حمایت از بخش های مختلف اقتصاد این کشور در برابر کرونا اختصاص می دهد. طبق طرح اولیه قرار است 288 میلیارد دلار به حمایت از کسب و کار های کوچک و 16 میلیارد دلار برای توزیع واکسن کرونا در آمریکا تخصیص یابد. همچنین 300 دلار یارانه به صورت هفتگی به کسانی که بر اثر کرونا بیکار شده اند تعلق خواهد گرفت.

تا به امروز بیش از 68 میلیون و 966 هزار و 108 مورد ابتلا به کرونا گزارش شده است که در این بین یک میلیون و 570 هزار و 692 نفر جان خود را از دست داده اند. در بین کشور های مختلف، بالاترین تلفات مربوط به آمریکا با 294 هزار و 688 نفر، برزیل با 178 هزار و 295 نفر، هند با 141 هزار و 735 نفر، مکزیک با 110 هزار و 874 نفر و انگلیس با 62 هزار و 566 نفر بوده است.

شدت دریافت سرعت شیوع کرونا باعث شده است تا شاهد رقم خوردن رکورد های جدید از مرگ و میر روزانه ویروس کرونا باشیم تا جایی که روز دوم دسامبر با ثبت از 12 هزار و 431 فوتی در یک شبانه روز رکورد قبلی را که مربوط به روز یادهم نوامبر با 11 هزار و 10 قربانی بود، شکست.

کیت جوکیس- استراتژیست ارزی بانک سوسیت ژنرال گفت: به زبان ساده از نظر معامله گران ارزش فعلی دلار بیش از حدی است که باید باشد و برای همین فکر می کنم روز های بد دلار ادامه دارد. بازار ها به آن چه در حوزه سیاست گذاری پولی رخ می دهد واکنش نشان می دهند و با شرایط فعلی فشار زیادی روی دلار است. در مقایسه با ماه های ابتدایی سال جذابیت دلار برای بسیاری از معامله گران کاهش پیدا نموده است.

شاخص دلار

شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارز های جهانی را اندازه می گیرد، در معاملات امروز با 0.19 درصد افزایش نسبت به روز گذشته در سطح 91.138 واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوئیس نیز معادل 1.122 دلار اعلام شد (نرخ های فوق بر حسب ساعت خاتمهی معاملات بازار های ارزی نیویورک محاسبه شده است).

ارز های اروپایی

در تازه ترین دور از معاملات، پوند با 0.07 درصد افزایش نسبت به روز قبل خود و به ازای 1.337 دلار مبادله شد. یورو 0.32 درصد پایین رفت و با عقب گرد به کانال 1.20 به 1.206 دلار رسید.

ارز های آسیایی

در معاملات بازار های ارزی آسیایی، هر دلار با 0.12 درصد افزایش به 104.283 ین رسید. در برابر همتای استرالیایی، هر دلار آمریکا به ازای 1.345 دلار مبادله شد. همچنین نرخ برابری دلار معادل 6.543 یوان چین اعلام شد.

یومی بلاگ: یومی بلاگ | آرشیو خبری و مقالات متنوع وب

منبع: فرارو
انتشار: 20 مرداد 1400 بروزرسانی: 20 مرداد 1400 گردآورنده: persinablog.ir شناسه مطلب: 6052

به "چهارمین صعود متوالی دلار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چهارمین صعود متوالی دلار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید