پارک ملت زاهدان در انتظار توسعه زیرساخت ها

به گزارش پرسینا بلاگ، فرشته بامری - خبرنگار: آنالیز فضاهای سبز شهری بـه عنوان بخشی از فضاهای گذران اوقات فراغت و بخش جاندار کالبد شهرها در حفظ و تعادل محیط زیست شهری، تعدیل آلودگی هوا، تفریح، پرورش روح و جسم و آسایش روانی شهروندان، از اهمیت بسیاری برخوردار است.

پارک ملت زاهدان در انتظار توسعه زیرساخت ها

در همین رابطه اگر از شهروندان زاهدانی سوال کنیم برای سپری کردن روزهای خاتمهی هفته که فراغت بیشتری دارند کجا را انتخاب می نمایند، اغلب از پارک کلاته رزاق زاده یا همان پارک ملت زاهدان نام می برند. اگرچه این پارک با وسعت بیش از 120هکتار واقع در 10 کیلومتری زاهدان (جاده زاهدان - خاش) با فضای سبز طبیعی و اقلیمی کوهستانی، فضایی مناسب را برای استراحت شهروندان فراهم می نماید، در زمینه خدمات رفاهی و عمرانی کمبودهای جالب توجهی دارد. آسفالت های ترک خورده و قدیمی معابر پارک، ادوات بازی نامناسب، سرویس های بهداشتی قدیمی و نبود شبکه آبیاری مناسب از جمله مسائل این پارک است که پس از گذشت سال ها همچنان خودنمایی می نماید.

  • کمبود سرویس های بهداشتی

یکی از شهروندان زاهدانی گفت: پارک ملت در مناسبت هایی نظیر سیزده بدر، چهارشنبه سوری یا پیاده روی آدینه ها اولین انتخاب ما برای گذران اوقات فراغت است. اما امکانات و تجهیزات این پارک متناسب با خیل عظیم جمعیت نیست. غلامرضا جهانی یکی از مسائل این پارک را کمبود شیر آب لوله کشی و سرویس بهداشتی عمومی دانست و اضافه نمود: پارک وسعت زیادی دارد و پیدا کردن شیر آب، سرویس بهداشتی و سطل های زباله در آن کاری سخت است. به گفته وی کمبود سرویس بهداشتی و آب شرب به یک معضل تبدیل شده است. وی ادامه داد: برای استفاده از سرویس بهداشتی باید کل مساحت پارک را طی کنیم تا بتوانیم به سرویس های بهداشتی که فقط در یک ضلع پارک احداث شده دسترسی داشته باشیم. حتی گاهی سرویس ها به دلیل نبود آب غیرقابل استفاده هستند.

  • نبود شبکه آبیاری مناسب

یکی دیگر از شهروندان هم اضافه نمود: با وجود این که این پارک قدمتی چندین ساله دارد طی این سال ها تغییرات چشم گیری در آن اتفاق نیفتاده است. مجتبی مقیمی اضافه نمود: فضای سبز این پارک احتیاجمند شبکه آبیاری است و این در حالی است که در بعضی نقاط پارک شاهد خشک شدن درختان پارک به دلیل نبود آب هستیم. وی ادامه داد: پارک ملت نیروهای نگهبانی، خدماتی و نظافتی ندارد؛ به همین دلیل اغلب شاهد زباله های رهاشده در محیط پارک هستیم که شهرداری باید در این باره اقداماتی انجام دهد.

  • اجرای فاز اول ساماندهی پارک

معاون امور زیربنایی و عمرانی شهردار زاهدان به خبرنگاران گفت: پارک ملت شهرداری یکی از پروژه های مهم شهرداری است که در فاز اول، کار بهسازی معابر، آسفالت، آبیاری، تجهیز و احداث سرویس بهداشتی آن از ابتدای امسال شروع شده است. جمشید میری اضافه نمود: پروژه های تجهیز و بهسازی محیطی پارک، خرید لوازم بازی، تامین برج نوری و احداث سرویس های بهداشتی جدید با 2 میلیارد و 800 میلیون تومان اعتبار در حال اجراست.

وی ادامه داد: هم اکنون ورودی و معابر پارک ملت زیرسازی، آسفالت و جدول گذاری شده است و بالای 95درصد پیشرفت فیزیکی دارد. همچنین عملیات بهسازی آسفالت و معابر کلاته رزاق زاده به زودی به خاتمه می رسد. به گفته وی برای بهبود سیستم آبیاری پارک ملت هم مطالعاتی با اعتبار یک میلیارد تومان اجرا شده که به زودی عملیات اجرایی آن شروع می گردد و تا خاتمه سال به خاتمه می رسد.

  • کم آبی؛ مانع توسعه پارک ملت

میری با اشاره به مشکل کم آبی در زاهدان، توضیح داد: نباید فراموش کرد در زاهدان با مشکل کمبود آب روبرو هستیم؛ از طرفی وسعت این پارک سبب شده احتیاج آبی پارک بالا باشد به طوری که اکنون به صورت هفتگی 12ساعت آب برای آبیاری پارک ضروری است. وی اعلام کرد: کوشش می کنیم به منابع آبی پایداری برای آبیاری پارک دست یابیم. مشکل تامین آب این پارک توسعه پارک را هم غیرممکن نموده و شهرداری کوشش می نماید وضعیت فعلی حفظ گردد. معاون امور زیربنایی و عمرانی شهردار در ادامه اضافه نمود: لوازم بازی بچه ها در این پارک بهسازی شده و جنس آن ها از فلزی به فایبرگلاس تغییر نموده است؛ همچنین کف پوش مناسب و ایمن برای بازی بچه ها قرار داده شده است. میری اضافه نمود: با تشکیل معاونت سرمایه گذاری شهرداری، سرمایه گذاران هم می توانند در این بخش با شهرداری همکاری نمایند.

  • افزایش سرویس بهداشتی و آب خوری

میری ادامه داد: سرویس بهداشتی از جمله ضروری ترین امکانات یک پارک است. 20 سرویس بهداشتی در پارک ملت در حال ساخت است که با احتساب آن تعداد سرویس های بهداشتی موجود در پارک ملت به 70 چشمه خواهد رسید. البته با توجه به استقبال شهروندان از این پارک احتیاجمند افزایش تعداد سرویس ها هستیم. معاون امور زیربنایی و عمرانی شهردار زاهدان توضیح داد: 10 شیر آب در محل آب خوری این پارک نیز در حال بازسازی است که مراحل خاتمهی کار یعنی کاشی کاری و نصب تاسیسات را پشت سر می گذارد.

وی اظهار کرد: با توجه به این که فضای سبز اگر نگهداری نگردد از بین خواهد رفت، قرار است کار نگهبانی و نظافت پارک به وسیله مناقصه واگذار گردد. میری اضافه نمود: در موضوع اعتبارات عمرانی امسال 50 درصد بودجه شهرداری به اجرای پروژه های عمرانی اختصاص یافته که امیدواریم این پروژه ها در موعد مقرر به انتها برسد.

  • اعتبارات عمرانی شهرداری

معاون امور زیربنایی و عمرانی شهردار زاهدان می گوید: در موضوع اعتبارات عمرانی امسال 50 درصد بودجه شهرداری به اجرای پروژه های عمرانی اختصاص یافته که امیدواریم این پروژه ها در موعد مقرر به انتها برسد. روکش معابر در کل شهر زاهدان به 100 میلیارد تومان اعتبار احتیاج دارد که می طلبد شرکت گاز پس از انجام حفاری ها به ترمیم آسفالت اقدام کند.

یومی بلاگ: یومی بلاگ | آرشیو خبری و مقالات متنوع وب

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 20 مرداد 1400 بروزرسانی: 20 مرداد 1400 گردآورنده: persinablog.ir شناسه مطلب: 1295

به "پارک ملت زاهدان در انتظار توسعه زیرساخت ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پارک ملت زاهدان در انتظار توسعه زیرساخت ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید