وجود 200 گور دسته جمعی از قربانیان داعش در عراق

به گزارش پرسینا بلاگ، کمیساریای عالی حقوق بشر عراق (وابسته به مجلس این کشور) از وجود 200 گور دسته جمعی با حدود 12 هزار جسد از قربانیان داعش در این کشور اطلاع داد.

وجود 200 گور دسته جمعی از قربانیان داعش در عراق

کمیساریای عالی حقوق بشر عراق (وابسته به مجلس این کشور) همچنین به تعقیب قضایی حدود 100 هزار تن به اتهامات تروریستی در استان نینوا تاکید نمود و تعدادی از زنان و بچه هایی که داعش آنها را ربوده، فروخته شده و اکنون در کشورهای حوزه خلیج فارس و کشورهای اروپایی حضور دارند.

علی البیاتی، عضو این کمیساریا به روزنامه فرامنطقه ای القدس العربی گفت: آمارهای رسمی نشان می دهند بیش از 200 گور دسته جمعی با 12 هزار قربانی جرائم داعش در سراسر عراق و در مناطقی که قبلا در کنترل داعش بوده اند، وجود دارد.

البیاتی با اشاره به اینکه تعداد گورهای نبش قبر شده به نیمی از این تعداد هم نمی رسند، تاکید نمود: تا امروز نتوانسته ایم هویت قربانیان این گورها را شناسایی کنیم.

این مسئول عراقی با اشاره به اینکه بیش از 7000 تن از چهره های اقلیت ها توسط داعش ربوده شده و نیمی از این تعداد هنوز بازنگشته اند، گفت: طبق اطلاعات 100 هزار تن در نینوا به اتهامات تروریستی تحت تعقیب هستند.

وی در ادامه گفت: سیاست داعش در ربودن اعضای اقلیت ها و بعضی عشایر اهل تسنن این بود که مردان آنها را جدا نموده و به قتل می رساند و زنان را به عنوان برده می فروخت.

بر این اساس بیشتر مردان کشته شده اند. حدود 600 مرد و کودک ترکمانی وجود دارند که تا این لحظه خبری از سرنوشت آنها نیست اما بیشتر اطلاعات حاکی از این هستند که آنها در گورهای دسته جمعی در تلعفر در غرب موصل دفن شده اند، تعدادی از آنها همانند زنان ایزدی با اقدام مسئولان دولتی و غیر دولتی با پرداخت پول آزاد شدند.

او درباره ایزدی ها نیز گفت: از میزان تلفاتی که داعش به ایزدی ها وارد کرد، آگاه هستیم، تخریب گسترده مناطق ایزدی ها، قتل، کوچاندن و اسارت زنان آنها خساراتی هستند که داعش به آنها وارد آورد اما به این معنا نیست که اگر اقلیت دیگری با تعداد کمتر با همین مصائب روبرو شود، از آنها غافل می شویم.

وی اضافه نمود: سازمان ملل وجود 1200 ترکمان ربوده شده در تلعفر از جمله 600 زن و دختر و 120 کودک را تایید کرد، دولت عراق نیز این مساله را مستندسازی کرد اما به این موضوع رسیدگی نشد، زمانی که ما با یکی از نهادهای عراقی وابسته به اقلیم کردستان که پیشتر برای بازگرداندن زنان ایزدی کوشش می کرد، رایزنی کردیم به ما گفتند که مساله سیاسی است و نمی توانند زنان ترکمان را بازگردانند.

البیاتی گفت: زنان و بچه هایی که تاکنون بازنگشته اند، فروخته شده و در کشورهای حوزه خلیج فارس و یا در کشورهای اروپایی به سر می برند، بیشتر بچه ها در شهر تلعفر به ویژه آنهایی که در سال 2014 کمتر از دو سال داشتند، امروز در اروپا هستند.

داعشی های متعلق به کشورهای اروپای شرقی تعداد زیادی از این بچه ها را با خود برده اند، این روند یا برنامه ریزی بوده که در این صورت در چارچوب کشتار جمعی قرار می گیرد و یا اینکه غیربرنامه ریزی شده بوده و به بسیاری از خانواده هایی بازمی شود که به داعش پیوستند.

در حال حاضر خانواده های داعشی به ترکیه گریخته اند که از مناطق ایزدی ها و تلعفر فرزندانی دارند و قبول نمی نمایند آنها را بازگردانند.

وی اضافه نمود: علاوه بر زنان، ما 120 کودک ترکمانی نیز در دارالایتام شهر موصل داشتیم. داعش دختران بالای 18 سال را به ازدواج درآورد و کوچکترها را فروخت، در آن مقطع زمانی هر خانواده داعشی در نینوا می توانست یک کودک خریداری کند، آن بچه ها عضو این خانواده ها شدند.

این عضو کمیساریای عالی حقوق بشر عراق هم چنین درباره ناپدید شدن ظالمانه حدود یک میلیون تن پیش از سال 2003 و شناسایی تعداد زیادی از آنها در گورهای دسته جمعی رژیم سابق عراق اطلاع داد.

او گفت: پس از 2003 تا سال 2019 تعداد قربانی هایی که بیشترشان فوت شدند، به 106 هزار تن رسید، بیشترین تعداد قربانیان مربوط به سال 2006 بود و پس از آن تعداد آنها تا سال 2012 رو به کاهش رفت و به 12 هزار تن رسید اما در سال 2014 افزایش یافت و بلافاصله در سال 2018 رو به کاهش رفت و طبق آخرین آمار به بیش از 2000 تن رسید، تعداد این قربانیان در ماه های اول 2019 حدود 1300 تن بود.

استان نینوا بیشترین آسیب را پس از سال 2014 دید، بالاترین آمار قربانیان مربوط به سال های قبل از 2014 است، سال های 2006 و 2007 که تعداد قربانیان از 20 هزار تن فراتر رفت.، ایسنا

یومی بلاگ: یومی بلاگ | آرشیو خبری و مقالات متنوع وب

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 20 مرداد 1400 بروزرسانی: 20 مرداد 1400 گردآورنده: persinablog.ir شناسه مطلب: 1300

به "وجود 200 گور دسته جمعی از قربانیان داعش در عراق" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وجود 200 گور دسته جمعی از قربانیان داعش در عراق"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید