هیات دمشق برای شرکت در نشست های کمیته قانون اساسی سوریه وارد ژنو شد

به گزارش پرسینا بلاگ، هیات مورد حمایت دولت سوریه برای حضور درنخستین جلسات کمیته آنالیز قانون اساسی این کشور وارد ژنو شد.

هیات دمشق برای شرکت در نشست های کمیته قانون اساسی سوریه وارد ژنو شد

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، هیئت مورد حمایت دولت سوریه برای شرکت در جلسات کمیته آنالیز قانون اساسی وارد ژنو شد.

به گزارش خبرگزاری رسمی سوریه(سانا)، جلسات این کمیته روز چهارشنبه با مشارکت 150 عضو شروع خواهد شد و روز آدینه هم بحث و آنالیز ها شروع می گردد و سپس یک کمیته کوچک با 45 عضو تشکیل می گردد که 15 نفر از آنها توسط دولت سوریه حمایت می شوند، 15 نفر متعلق به طرف های دیگر و 15 نفر از جامعه مدنی سوریه هستند.

گیئر پدرسون، نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در سوریه پیش از این گفته بود که کار کمیته قانون اساسی براساس اصول اساسی است که شامل احترام به حاکمیت، وحدت و تمامیت ارضی سوریه مطابق با منشور سازمان ملل و قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل است.

پدرسون گفت که در نخستین جلسه کمیته هیچ حضور بین المللی وجود نخواهد داشت و این حضور محدود به نشست افتتاحیه خواهد بود و سپس خودش و دو معاونش به نمایندگی از سازمان ملل در نشست های کمیته حضور خواهند داشت.

پدرسون در یک کنفرانس خبری در ژنو گفت: فقط مردم سوریه درباره قانون اساسی بحث می نمایند و درباره آینده کشورشان تصمیم می گیرند. قانون اساسی متعلق به مردم سوریه است. نقش سازمان ملل صرفا تسهیل کار کمیته بحث در خصوص قانون اساسی است.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد در بیست و سوم ماه گذشته از حصول توافق برای تشکیل کمیته بحث در خصوص قانون اساسی اطلاع داد و از کوشش های دولت سوریه در این زمینه تقدیر و تشکر کرد.

پدرسون همچنین قرار است روز سه شنبه در ژنو با محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه و مولود چاوش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه به عنوان وزرای خارجه وزیران خارجه سه کشور ضامن روند آستانه دیدار خواهد نمود.

پدرسون روز دوشنبه این خبر را گفت. دیدار با وزیران خارجه سه کشور یک روز قبل از برگزاری اولین نشست کمیته قانون اساسی سوریه خواهد بود.

روند آستانه از دو سال پیش با مشارکت ایران، روسیه و ترکیه با هدف تسهیل حل و فصل بحران سوریه شکل گرفت و از آن موقع به آتش بس در بخش های بزرگی از سوریه منجر شده است.

یکی از مفاد توافقی که در این روند به دست آمده، تشکیل یک کمیته برای تدوین قانون اساسی جدید سوریه است. گفته می گردد فهرست شرکت نمایندگان در این کمیته تقریبا نهایی شده است.

.

یومی بلاگ: یومی بلاگ | آرشیو خبری و مقالات متنوع وب

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 20 مرداد 1400 بروزرسانی: 20 مرداد 1400 گردآورنده: persinablog.ir شناسه مطلب: 2211

به "هیات دمشق برای شرکت در نشست های کمیته قانون اساسی سوریه وارد ژنو شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هیات دمشق برای شرکت در نشست های کمیته قانون اساسی سوریه وارد ژنو شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید