هنوز باور جدی برای توسعه صادرات در کشور وجود ندارد

به گزارش وبلاگ ابتکار سبز، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کرمان گفت: امکان تولید بالقوه و بالفعل بسیاری از اقلام و کالاهای قرار گرفته در فهرست تعرفه ترجیحی برای صادرات به کشورهای اتحادیه اقتصادی اوراسیا در کرمان وجود دارد.

هنوز باور جدی برای توسعه صادرات در کشور وجود ندارد

سیدمهدی طبیب زاده در همایش بررسی فرصت های تجاری کرمان و اتحادیه اقتصادی اوراسیا، با بیان اینکه ایران روابط خوبی با پنج کشور روسیه، ارمنستان، بلاروس، قزاقستان و قرقیزستان دارد، افزود: برای ادامه اجرای توافق نامه توسعه تجاری بین ایران و کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا که از 6 آبان ماه سال جاری اجرایی شده، باید عزم جدی برای موفقیت در این زمینه با هدف استمرار این مذاکرات وجود داشته باشد.

او میزان صادرات استان کرمان در سال 96 به کشورهای قزاقستان، قرقیزستان و روسیه را مناسب عنوان و اظهار کرد: ظرفیت موجود و جهت تا حدودی برای توسعه صادرات به اتحادیه اوراسیا فراهم است و استان کرمان و اتاق در این زمینه عزم جدی دارد.

رئیس اتاق کرمان در ادامه از همه فعالان اقتصادی و صادرکنندگان استان که با وجود همه مسائل همچنان با همت، بلندطبعی و تلاش توانسته اند صادرات را انجام دهند قدردانی و گفت: رشد میزان صادرات غیرنفتی استان در چند ماه اخیر نشان دهنده عزم جدی در این بخش است که باید این تلاش ها ارج نهاده و در جهت صادرات تسهیل و تسریع شود.

وی با تأکید بر اینکه بخش خصوصی نقش مؤثر خود را در توسعه اقتصادی و صادرات به اثبات رسانده است، گفت: به نظر ما باور جدی برای توسعه صادرات در کشور وجود ندارد و باوجوداینکه صحبت ها، قوانین، مقررات و آیین نامه ها حکایت از عزم جدی برای توسعه صادرات دارد اما در عمل این مهم دیده نمی شود و مسائل پیش پاافتاده ای در جهت صادرات مشکل ایجاد می کند.

طبیب زاده، شرح داد: اتاق کرمان تلاش برای توسعه صادرات در سال آینده را در برنامه های خود دارد و در حال تکمیل پازل های مربوط به آن است.

بهبود در دسترسی به بازار ازجمله فرصت های تجاری با اوراسیاست

در ادامه این همایش کارشناس ارشد موافقت نامه های تجاری سازمان توسعه تجارت ایران مهم ترین چالش اقتصادی کشور را مسئله رشد اقتصادی پایدار شامل تولید ناخالص داخلی و اندازه اقتصاد، اشتغال، رفاه و اهمیت صادرات اعلام نمود و گفت: توافق نامه با کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا با هدف افزایش توسعه تجاری اجرا شده است.

علی زاهد طلبان، به شاخص های اقتصادی اتحادیه اقتصادی اوراسیا اشاره کرد و افزود: این کشورها رتبه اول استخراج نفت، رتبه اول تولید گاز جهان، رتبه چهارم تولید انرژی برق، رتبه سوم طول خط آهن و رتبه چهارم تولید آهن و رتبه پنجم تولید فولاد در جهان را داراست.

او شرح داد: پسته، کیوی، نفت های گازی، کشمش، خیار، خیار شور، خرما، داروها، سیمان های هیدرولیک، مس تصفیه شده، متانول و کلم بیشترین کالاهای صادراتی ایران به اوراسیا و جو، ذرت دامی، روغن خام، کاتد و قطعات کاتد، آهن آلات به ضخامت کمتر از سه میلی متر، چوب اره شده از کاج و کاغذ روزنامه ازجمله کالاها و محصولات وارداتی به اتحادیه اوراسیاست.

زاهد طلبان، مهم ترین فرصت های تجاری پیش رو در جهت این تجارت را بهبود در دسترسی به بازار به وسیله کاهش تعرفه ها، حذف موانع غیرحرفه ای، انضباط تجاری و تثبیت فضای کسب وکار، بهبود فرصت های سرمایه گذاری و انتقال فناوری، تمرین آزادسازی های تجاری بیشتر و کسب تجربه و کار با سایر کشورها (یادگیری حین کار) اعلام نمود.

پیشنهاد انتقال دانش فنی و تکنولوژی های نوین ایران و اوراسیا

در ادامه، مدیرکل دفتر توسعه صادرات وزارت جهاد کشاورزی، گفت: انواع پسته، انواع سبزی و صیفی، کیوی، ماهی، لبنیات، خرما، کشمش، پرتقال، انگور، سیب درختی و انواع چای، انواع جوجه و لاشه گوسفند محصولات صادراتی این حوزه با بیشترین ارزش به روسیه، ارمنستان، قزاقستان، بلاروس و قرقیزستان است.

شاهرخ شجری، به ارائه راهکارها و پیشنهادها در زمینه مبادلات تجاری ایران با کشورهای اتحادیه اقتصادی اوراسیا در بخش کشاورزی اشاره کرد و افزود: برقراری امور بیمه ای بین شرکت های بیمه ای و همچنین برقراری بستر لازم برای انجام سرمایه گذاری های دوجانبه، انتقال دانش فنی و تکنولوژی های نوین و مبادلات تجاری در زمینه تولید و فرآوری محصولات صادرات محور، کشاورزی قراردادی، نهاده های کشاورزی و دامی و شیلات و آبزیان را ازجمله این موارد است.

مدیرکل دفتر مقررات و استانداردهای بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی نیز در ادامه این همایش به استراتژی های ورود به بازار روسیه پرداخت و گفت: روسیه با 142 میلیون نفر جمعیت، یازدهمین اقتصاد جهانی ازنظر شاخص تولید ناخالص داخلی و ششمین اقتصاد جهانی با درآمد سرانه 29 هزار دلار ازنظر قدرت برابری خرید است.

ولی الله فریادرس، اظهار کرد: با وجود درآمدهای بالای کسب شده در سال های اخیر، واردکنندگان و مصرف کنندگان روسی حساس به قیمت هستند و پرسش های زیادی راجع به ارائه محصول و خدمات مطرح می کنند که صادرکنندگان آینده نگر باید برای اثبات موضع مذاکره قوی، استدلال های قانع کننده ای داشته باشند.

او ادامه داد: همچنین خارج از دانشگاه ها و محیط شرکت های فعال بین المللی روسی، حتی در شهرهای بزرگی مانند مسکو و سن پترزبورگ انگلیسی صحبت نمی شود و به همین دلیل تسلط نسبی به مکالمه روسی کمک زیادی خواهد بود.

فریادرس، با تأکید بر اینکه بلندمدت فکر کنید زیرا روسیه بازاری برای کسب سود سریع و آسان نیست، اعلام نمود: توصیه می شود بازاریابی در روسیه نیاز به صبر دارد و صادرکنندگان باید چشم انداز بلندمدت را حفظ کنند و انتظار نتایج فوری نداشته باشند، شبکه سازی با شرکت ها و سازمان های تجاری مانند اتاق بازرگانی ایران و روسیه می تواند مفید باشد.

تغییر در گواهی بهداشت آن را غیرمعتبر می کند

مدیرکل قرنطینه سازمان حفظ نباتات در ادامه این همایش گفت: فرآورده های نباتی که از ایران به کشورهای خارج صادر می شوند به وسیله کارشناسان قرنطینه معاینه و در صورت سلامت کالا گواهی بهداشت نباتی صادر می شود.

مریم جلیلی مقدم، چند نکته را تذکر داد و گفت: هرگونه دست کاری و تغییر در گواهی بهداشت، آن را غیرمعتبر کرده و در برخی کشورها جرم محسوب می شود، همچنین گواهی بهداشت باید حتماً همراه محموله باشد، درخواست کپی گواهی شده صرفاً برای صادرات مجدد است، گواهی حتماً خوانا بوده و دارای مهر و امضا باشد، بعد از خروج محموله هیچ گونه تغییری در قسمت ضدعفونی و یا شرحات تکمیلی داده نمی شود و هیچ گونه اطلاعات غیر مرتبط با موازین بهداشت گیاهی در گواهی درج نمی شود.

منبع: اتاق بازرگانی ایران

به "هنوز باور جدی برای توسعه صادرات در کشور وجود ندارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هنوز باور جدی برای توسعه صادرات در کشور وجود ندارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید