مهارت های شش گانه تحلیلگر کسب وکار

به گزارش پرسینا بلاگ، محمد احمدزاده کارشناس مسائل مالی در دنیای اقتصاد نوشت: امروزه، پیش روی کسب وکار های ایرانی، عدم قطعیت های فراوانی مانند تحریم ها، پاندمی کرونا، نوسانات ارزی و بورسی، رکود تورمی، رقابت، تحول دیجیتال و ده ها عامل دیگر وجود دارد. در این شرایط، بدون استفاده از مهارت های فردی یا تیمی به نام مشاوران یا تحلیلگران کسب وکار، نمی توان تصمیم سازی ها و در نهایت تصمیم گیری های مناسبی را برای کسب وکار ها متصور بود.

مهارت های شش گانه تحلیلگر کسب وکار

تحلیلگر کسب وکار، نقشی است که مسوولیت تعریف، مدیریت، استخراج، تحلیل، تایید و مستندسازی احتیاجمندی ها و الزامات کسب وکار، سازمان یا فرآیند سازمانی و همچنین ارائه راهکار مناسب، در جهت پاسخگویی به احتیاجمندی ها و دستیابی سازمان به اهداف تعیین شده را بر عهده دارد؛ اما تحلیلگر کسب وکار چه تعیینات، مهارت ها و شایستگی هایی باید داشته باشد؟

استاندارد تجزیه و تحلیل کسب وکار یا BABOK (ویرایش سوم) شایستگی های شش گانه ای را برای تحلیلگر کسب وکار پیشنهاد نموده است. این شایستگی های اساسی، توضیح رفتارها، ویژگی ها، دانش و خصوصیات شخصی را تعیین می نماید که می تواند تجزیه و تحلیل کسب وکار های امروزی را به نحو مناسب و حرفه ای انجام دهد.

این شایستگی های شش گانه عبارتند از:

1- تفکر تحلیلی و مهارت حل مساله

2- خصوصیات رفتاری

3- دانش کسب وکار

4- مهارت های ارتباطی

5- مهارت های تعامل

6- آشنایی با ابزار ها و فناوری ها

در مطلب پیش رو به سه شایستگی تیم مشاوران یا تحلیلگران کسب وکار می پردازیم. این سه شایستگی جدید عبارتند از: مهارت های ارتباطی، مهارت های تعامل و آشنایی با ابزار ها و فناوری ها.

مهارت های ارتباطی

ارتباطات عملی است که فرستنده با روشی اطلاعات را به گیرنده منتقل می نماید و معنای موردنظر فرستنده را ارائه می دهد. مهارت های گوش دادن فعال، در این بین، به تعمیق درک و اعتماد بین فرستنده و گیرنده یاری می نماید. ارتباط موثر به نفع همه دست اندرکاران کسب وکار است. برقراری ارتباط ممکن است با استفاده از روش های مختلف انجام گردد: ارتباطات کلامی، غیرکلامی، فیزیکی یا کتبی.

بیشتر روش های ارتباطی با کلمات سرو کار دارند، درحالی که برخی از روش ها با حرکات و اصطلاحات سروکار دارند. کلمات، حرکات و عبارات ممکن است برای افراد مختلف معنای مختلفی داشته باشند. ارتباطات موثر شامل درک مشترکی است که بین فرستنده و گیرنده از اطلاعات انتقال داده شده شکل می گیرد.

واژه نامه مشترک اصطلاحات یا ترمینولوژی مشترک ارتباطی و همچنین تبیین اهداف واضح از نحوه ارتباطات، ابزار های موثری برای جلوگیری از سوءتفاهم و عوارض ناشی از آن هستند. ارتباطات موثر شامل انطباق سبک ها و تکنیک های ارتباطی با سطح دانش و سبک های ارتباطی گیرندگان است. ارتباط دهندگان موثر متوجه می شوند که چگونه لحن، زبان بدن و معنای کلمات را تغییر دهند. به دست آوردن درک درستی از اصطلاحات و مفاهیم (قبل از مبادله) می تواند مزایای مثبتی داشته باشد.

برنامه ریزی ارتباطات موثر، شامل انطباق با روش ها و تکنیک هایی است که گیرنده آن ها را می شناسد. هر چند تفاوت های موجود بین فرستنده و گیرنده در ارتباطات، مانند زبان مادری، فرهنگ، انگیزه ها، اولویت ها، ارتباطات، یادگیری و سبک های تفکر متفاوت بین فرستنده و گیرنده، ممکن است روش های ارتباطی خاصی را طلب کند.

هر اطلاعات باید با دقت تهیه و دسته بندی گردد تا از روشن و قابل فهم بودن آن ها اطمینان حاصل گردد. هنگام برنامه ریزی برای انتقال اطلاعات، توجه به نکات زیر مفید است.

  • آنچه گیرنده می داند یا نمی داند را در نظر بگیرید. ساختار اطلاعات را به روشی منطقی و قابل درک تبیین کنید. چگونگی ارائه بهتر اطلاعات، برای انتقال مفاهیم مورد نظر را تعیین کنید. (به عنوان مثال، استفاده از وسایل دیداری، نمودارها، اشکال و...). انتظارات گیرندگان را شناسایی و درک کنید. صلاحیت های اصلی در مهارت های ارتباطی نیز عبارتند از: ارتباط کلامی، ارتباط غیرکلامی، ارتباطات کتبی و گوش دادن فعال.

مهارت های تعامل

مهارت های تعامل، به توانایی مشاوران و تحلیلگران کسب وکار در ایجاد تعامل دوطرفه، همکاری و برقراری ارتباط با افراد مختلف از جمله مدیران، حامیان اقتصادی، همکاران، اعضای تیم، توسعه دهندگان، فروشندگان، متخصصان توسعه محصول یا خدمت، کاربران نهایی و مشتریان اشاره می نماید. هدف از به کارگیری مهارت های تعامل توسط مشاوران و تحلیلگران کسب وکار، ایجاد ارتباطات، رهبری بهتر تیم، تشویق تیم و ذی نفعان به درک ارزش راهکار های پیشنهادی و ارتقای حمایت سهامداران از تغییرات پیشنهادی است.

صلاحیت های اصلی در مهارت های تعاملی عبارتند از: تسهیل، رهبری و تاثیرگذاری، کار گروهی، مذاکره، حل تعارضات فردی یا تیمی و همچنین آموزش دادن.

آشنایی با ابزار ها و فناوری ها

تحلیلگران کسب وکار، از انواع نرم افزار ها برای پشتیبانی و ارتقای ارتباطات و همکاری، ایجاد و نگهداری خروجی های تحلیل کسب وکار، مدل سازی، پیگیری مسائل و در نهایت افزایش بهره وری استفاده می نمایند.

مستندات مورداحتیاج در تحلیل کسب وکار، اغلب با استفاده از ابزار های مایکروسافت آفیس تهیه می شوند؛ درحالی که فرایند توسعه احتیاج های تجاری ممکن است به استفاده از نمونه های اولیه و ابزار های شبیه سازی و همچنین ابزار های ویژه برای مدل سازی و نمودارسازی احتیاج داشته باشند.

همچنین ابزار ها و فناوری هایی برای مدیریت الزامات ضروری است که گردش کار، تاییدیه ها، تعیین خطوط مبنا و کنترل تغییرات مورداحتیاج را پشتیبانی کند. این ابزار ها و فناوری ها همچنین می توانند از قابلیت ردیابی بین الزامات پشتیبانی نموده و در تعیین تاثیر تغییرات در الزامات یاری نمایند.

در نهایت برای تعامل با ذی نفعان و اعضای تیم نیز ممکن است احتیاج به استفاده از ابزار های ارتباطی و همکاری و همچنین نرم افزار ارائه به منظور نمایش ایده ها و ایجاد بحث در میان ذی نفعان و اعضای تیم، وجود داشته باشد.

یومی بلاگ: یومی بلاگ | آرشیو خبری و مقالات متنوع وب

منبع: فرارو
انتشار: 20 مرداد 1400 بروزرسانی: 20 مرداد 1400 گردآورنده: persinablog.ir شناسه مطلب: 7409

به "مهارت های شش گانه تحلیلگر کسب وکار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مهارت های شش گانه تحلیلگر کسب وکار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید