صنعت و اشتغال استان لرستان نیازمند توجه ویژه

به گزارش پرسینا بلاگ، خبرنگاران/لرستان رئیس مجمع نمایندگان استان لرستان گفت: بسیاری از کارخانجات استان در شرایط بحرانی به سر می برند و برخی کارخانجات نیز تعطیل شده اند، بر اثر تعطیلی این کارخانجات شماری از نیروی انسانی به جمع بیکاران استان اضافه شده اند.

صنعت و اشتغال استان لرستان نیازمند توجه ویژه

مجید کیان پور در گفت وگو با خبرنگاران، اظهار کرد: مسائل صنعتی استان افزایش یافته است. شواهد عینی نشان می دهد صنایع و کارخانجات فعال استان در خرم آباد، بروجرد، دورود، الیگودرز و دیگر شهرهای استان حال و روز خوبی ندارند.

کننده مردم درود و ازنا در مجلس با اشاره به ظرفیت های بالقوه استان لرستان، گفت: با وجودی که لرستان عنوان محرومیت را یدک می کشد اما یکی از ثروتمندترین استان ها از لحاظ منابع طبیعی، معدنی، جاذبه هایی گردشگری و صنعتی است، با این حال هرگز از این توانمندی ها و قابلیت ها به نحو مطلوب استفاده نشده است.

وی ظرفیت های خدادادی و بالقوه استان را مورد اشاره قرار داد و به دولت پیشنهاد داد، دولت مردان توجه ویژه ای به استان های کم برخوردار داشته باشد. مسائل مردم در این استان بیشتر از استان هاست. برای بهره برداری مطلوب از ثروت های خدادادی استان باید سرمایه گذاری شود.

کیان پور از مدیران دولتی خواست تا در تدوین بودجه 96 برای توسعه زیرساخت ها، راه اندازی صنایع و کارخانجات راکد، نیمه راکد و نیمه تعطیل و بهسازی جاده های استان اعتبارات مناسب پیش بینی کنند.

این عضو کمیسیون عمران مجلس متذکر شد: اجرای صحیح و اصولی مفاد سند آمایش سرزمینی نه تنها برای استان لرستان بلکه برای سایر استان ها نتایج خوب و ارزشمندی به دنبال خواهد داشت. هدف اصلی و اساسی آمایش سرزمینی اولویت بندی امکانات و شرایط موجود برای توسعه است، به عبارت روشن تر آمایش سرزمینی، بسترسازی برای آینده است، حتی اگر تا به حال تلاش مسئولان استان اجرای مفاد سند آمایش سرزمینی بوده باشد، باید گفت این تلاش ها آن گونه که شایسته و بایسته است، مثمرثمر نبوده است.

کننده مردم درود و ازنا در مجلس معتقد است: برای اجرای سند آمایش باید ابزار آن نیز وجود داشته باشد اما به نظر می رسد مسئولان استان ابزار لازم برای حرکت بر اساس سند آمایش را در اختیار ندارند، با این وصف ضرورت دارد دولت به این مقوله ورود جدی داشته و راه را برای تحقق این سند مهم هموار کنند.

رییس مجمع کنندگان لرستان با اشاره به نرخ بیکاری استان، گفت: بیکاری یک معضل ملی است و دولت باید فکر اساسی برای مهار آن داشته باشد. شواهد نشان می دهد نرخ بیکاری استان نسبت به ابتدای دولت یازدهم نه تنها کاهش نداشته بلکه رو به افزایش هم هست. مسئولان دوست دارند بیکاری ریشه کن شود. لذا برای کاهش نرخ بیکاری باید تمام تلاش دولت صرف جلوگیری از تعطیلی صنایع و کارخانجات موجود و تلاش مضاعف برای به بهره برداری رسیدن کارخانجات در دست ساخت باشد.

وی با ابراز تاسف گفت: طی سال های اخیر شاهد مهاجرت بی رویه جوانان استان با هدف یافتن شغل به سایر نقاط کشور هستیم. اگر تدبیری برای این مسئله نشود مسائل متعددی متوجه کل کشور و استان می شود.

کیان پور با یادآوری مسئولیت دستگاه های اجرایی برای تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی، گفت: برای بهره مندی مطلوب از فعالیت ستاد هماهنگی اقتصاد مقاومتی لازم است مسئولان استان خود را از قید کلیشه ها رها کنند و صرفا به اعلام اعداد و ارقام بسنده نکنند، چراکه بر روی کاعذ همه چیز خوب و عالی است مهم ملموس و عینی بودن اقدامات برای مردم است.

این عضو کمیسیون عمران مجلس تاکید کرد: استاندار به عنوان نهاد و کننده دولت در استان باید تمام تلاش خود را به کار گیرد تا از این فرصت به بهترین شکل ممکن در جهت توسعه و پیشرفت استان استفاده شود.

کننده مردم درود و ازنا در مجلس خطاب به مسئولان اجرایی استان از آنان خواست تا واقعیت های تلخ را به درستی ببینند، سپس افزود: این یک واقعیت است که حال صنعت در کل استان لرستان خوب نیست فلذا کمک به ادامه حیات صنایع و کارخانجات استان کار ارزشمندی است. هر روز می شنویم که فلان صنعت یا کارخانه دچار مشکل شده است. این مسائل آسیب های اجتماعی فراوانی برای شهفرایندان به دنبال داشته است که جبران آنها در پاره ای موارد دیگر امکان پذیر نیست. ستاد هماهنگی اقتصاد مقاومتی باید برنامه ریزی بهتری برای کمک به توسعه همه جانبه استان داشته باشد. برای حل مشکل صنایع و کارخانجات نیاز به اقدام و مدیریت جهادی است.

رییس مجمع کنندگان استان لرستان تکمیل و بهره برداری از صنایع غذایی گهر و مجتمع فولاد و ذوب آهن ازنا را از ظرفیت های خوب برای توسعه استان لرستان دانست و اظهار کرد: صنایع غذایی گهر یکی از مهم ترین صنایعی است که می تواند نقش مهمی در کاهش نرخ بیکاری و توسعه اقتصادی استان داشته باشد.

وی ادامه داد: با وجود گذشت چندین سال از آغاز عملیات ساخت به نظر می رسد اراده ای برای تکمیل این پروژه وجود ندارد. هر چند فاز اول این پروژه در مرداد سال جاری با حضور وزیر کشور افتتاح شد اما این پروژه با این میزان پیشرفت فیزیکی نتوانسته انتظارات مردم منطقه را برآورده کند. طبق وعده وزیر کشور قرار بود فاز دوم این مجتمع شش ماه بعد از افتتاح فاز اول به بهره برداری برسد اما تا این لحظه هیچ اقدامی برای تحقق این هدف مشاهده نشده است و بعید به نظر می رسد دولت بتواند به این وعده خود که نقش مهمی در تحول اقتصادی منطقه دارد، جامه عمل بپوشاند.

کیان پور مساعدت دولت مردان برای سرعت دریافت فرایند اجرایی پروژه مذکور را خواستار شد و پیشنهاد داد: براساس شواهد موجود به نظر می رسد بانک سرمایه گذار اصلی پروژه، تمایلی به مالکیت آن ندارد پس بهتر است زمینه واگذاری آن به بخش خصوصی و مردم فراهم شود.

این عضو کمیسیون عمران مجلس مجتمع فولاد و ذوب آهن ازنا را نیز با شرایط مشابه روبرو دانست و گفت: این صنعت هم می تواند سهم بسزایی در کاهش نرخ بیکاری و توسعه اقتصادی منطقه داشته باشد، اما متاسفانه فرایند اجرایی این پروژه هم به کندی پیش می رود. ضرورت دارد وزارت صنعت و معدن از طریق بانک صنعت و معدن به این پروژه ورود کند و اعتبارات لازم برای تکمیل نهایی را تامین نماید.

یومی بلاگ: یومی بلاگ | آرشیو خبری و مقالات متنوع وب

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 20 مرداد 1400 بروزرسانی: 20 مرداد 1400 گردآورنده: persinablog.ir شناسه مطلب: 3494

به "صنعت و اشتغال استان لرستان نیازمند توجه ویژه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "صنعت و اشتغال استان لرستان نیازمند توجه ویژه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید