سیاره ای که شب ها روی آن آهن مذاب می بارد

به گزارش پرسینا بلاگ، دانشمندان به تازگی سیاره ای کشف کردند که شب ها به روی آن آهن مذاب می بارد.

سیاره ای که شب ها روی آن آهن مذاب می بارد

به گزارش خبرنگار طبق مطالعات اخیر اختر شناسان آنها سیاره ای را کشف کردن که در آن باران آهن می بارد. این سیاره فراخورشیدی عظیم، هزاران برابر بیشتر از زمین در معرض تابش اشعه هایی است که زمین از خورشید دریافت می نماید و این تابش ها سطح آن را به اندازه کافی برای تبخیر فلزات داغ می نماید که سپس به عنوان باران آهن بر سطح این سیاره ببارند.

این جهان بیگانه در دوردست، WASP-76 b نام دارد. این گوی آتشین میزبان شرایط جوی شدیدی است که فلزات را در سطح آن تبخیر می نماید و سپس دوباره به شکل باران بر سطح آن می بارد.

این سیاره در سپتامبر 2018 توسط ابزاری موسوم به اسپرسو که بر روی تلسکوپ بسیار عظیم رصدخانه جنوبی اروپا (VLT) سوار شده است، مشاهده شده بود.

اسپرسو یک طیف نویس قدرتمند است که قادر به شکستن نور گرفته شده از اجرام کیهانی دوردست است. دانشمندان می توانند از داده های آن استفاده نموده و آن ها را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهند تا بعضی از ویژگی های اصلی جهان های دوردست را دریابند.

اسپرسو برای شکار سیاره های شبیه به زمین که به دور ستاره هایی با مشخصات مشابه خورشید منظومه شمسی ما می گردند، ساخته شده است. با این حال، اخترشناسان دریافتند که این ابزار دارای انعطاف بیشتر و توانایی انجام طیف وسیعی از کار ها از جمله آنالیز جو سیاره های فراخورشیدی مانند WASP-76 b است.

شاید کلمه بحرانی هم کلمه مناسبی برای توصیف اتمسفر WAP-76 b نباشد. این سیاره طوری در مدار ستاره خود قفل شده است که هر چرخش به دور خود را تقریبا به همان اندازه که طول می کشد یک بار به دور ستاره خود بچرخد، انجام می دهد؛ بنابراین همیشه یک سمت این سیاره رو به ستاره میزبان خود است و این سمت از این سیاره به طور مستمر در معرض تابش نور و اشعه از ستاره خود است، در حالی که طرف دیگر در تاریکی مطلق به سر می برد.

تخمین زده می گردد دمای آن سمت از WASP-76 b که همیشه روز است، بیش از 2400 درجه سانتی گراد باشد که یعنی به اندازه کافی گرم است که باعث گردد حتی فلزات نیز تبخیر شوند.

کاربرد جی پی اس در کره ماه

در حالی که سمت تاریک این سیاره در دمای نسبتاً قابل کنترل 1500 درجه سانتی گراد واقع شده است، این اختلاف شدید دمایی می تواند بادی قدرتمند ایجاد کند که قادر به انتقال عناصر جوی از سمت روز به سمت شب و برعکس باشد؛ بنابراین بعضی شب ها در سمت شب این سیاره، آهن می بارد.

این امر حاکی از آن است که بخار آهن از هوای گرم روز این سیاره توسط وزش باد شدید جوی به سمت شب منتقل می گردد. در این محیط که خنک تر از سمت روز است، بخار آهن متراکم می گردد و به شکل باران بر سطح این سیاره فرو می ریزد.

به گفته نویسندگان این مقاله، این اولین بار است که شیمی متمایزی بین روز و شب یک سیاره غول پیکر و فوق العاده داغ گازی کشف شده است.

یومی بلاگ: یومی بلاگ | آرشیو خبری و مقالات متنوع وب