سناتور روس: تصمیم ایران درباره برجام قابل درک است

به گزارش پرسینا بلاگ، مقامات پارلمانی روسیه تصمیم ایران درباره توقف بعضی تعهداتش در چارچوب برجام را یک اقدام دیپلماتیک و نه تمایل واقعی تهران برای خارج شدن از توافقنامه هسته ای ارزیابی کردند که قابل درک است و در واقع نتیجه سیاست و اقدامات طرف آمریکایی است.

سناتور روس: تصمیم ایران درباره برجام قابل درک است

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران به نقل از خبرگزاری نووستی، کنستانتین کاساچوف رئیس کمیته امور بین الملل شورای فدراسیون (سنای) روسیه معتقد است که تصمیم ایران درباره توقف اجرای بعضی تعهداتش در چارچوب برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، نه خودداری از توافق هسته ای، بلکه بیشتر یک اقدام دیپلماتیک ارزیابی می گردد.

ساعاتی پیش، حسن روحانی رئیس جمهوری ایران بیان کرد که تهران امروز (چهارشنبه) نامه ای برای کشورهای شرکت کننده در توافقنامه هسته ای ارسال شده و توقف اجرای بعضی مفاد برجام از سوی ایران را به آنها اطلاع داده است.

کاساچوف در صفحه فیس بوک خود در این باره نوشت: ارسال پیغام هایی از سوی ایران برای کشورهای روسیه، چین، آلمان، انگلیس و فرانسه درباره توقف اجرای بعضی تعهدات در چارچوب برنامه جامع اقدام مشترک را نباید خودداری تهران از توافقنامه هسته ای نامید، بلکه بیشتر یک اقدام دیپلماتیک است.

این سناتور روس با اشاره به اینکه هرچند نمی توان از این اقدام استقبال کرد، ولی درک این تصمیم از سوی مقامات تهران چندان سخت نیست، اضافه نمود: ما امیدواریم که این تصمیم گیری محدود به ارسال علامت دیپلماتیک باشد و منجر به خارج شدن واقعی ایران از توافقنامه هسته ای نگردد.

به عقیده کاساچوف، تصمیم ایران نتیجه مستقیم خارج شدن آمریکا از برجام است. وی گفت: هشتم ماه مه [18 اردیبهشت] دقیقاً یک سال از اعلام تصمیم دونالد ترامپ در این باره می گذرد و اقدام امروز ایران هم در سالگرد آن اجرا شده است.

ولادیمیر جباروف نائب رئیس کمیته امور بین الملل شورای فدراسیون (سنای) روسیه نیز در گفت وگو با این خبرگزاری یادآور شد، اگر رئیس جمهوری آمریکا به اعلام ایران درباره توقف بعضی تعهداتش در چارچوب برجام، واکنش مناسب نشان نداده و مذاکرات درباره سرنوشت توافقنامه هسته با ایران را شروع نکند، عواقب آن می تواند نگران کننده بوده و حتی این خطر وجود دارد که مسئله به درگیری نظامی هم بینجامد، چرا که اظهارات دونالد ترامپ بیش از اندازه تند و تهاجمی است.

الیگ مارازوف عضو کمیته امور بین الملل شورای فدراسیون هم گفته است: به عقیده من، ایران خواهان حفظ برنامه جامع اقدام مشترک است و قصد ندارد مذاکره در این باره شکست بخورد. مقامات تهران در واقع سعی دارند تا به وسیله کشورهای اروپایی به آمریکا فشار وارد سازند. به گفته وی، در ایران عقیده بر این است که همه طرفین شرکت کننده در برجام در منافع آن شریک هستند و جمهوری اسلامی هم باید از این توافقنامه بهره ببرد. مسئله این است، شروطی که دولت کنونی آمریکا درباره برجام اتخاذ نموده، برای مقامات تهران قابل قبول نیستند.

یومی بلاگ: یومی بلاگ | آرشیو خبری و مقالات متنوع وب

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 20 مرداد 1400 بروزرسانی: 20 مرداد 1400 گردآورنده: persinablog.ir شناسه مطلب: 478

به "سناتور روس: تصمیم ایران درباره برجام قابل درک است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سناتور روس: تصمیم ایران درباره برجام قابل درک است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید