سفر به مازندران؛ چهل تکه ای از بهشت

به گزارش پرسینا بلاگ، شهرهای شمالی همواره و در همه فصل های سال پذیرای میهمانان زیادی از سراسر ایرانند و از مناطق پرگردشگر کشور هستند. شهر ساری به عنوان مرکز استان مازندران، با وجودی که یک شهر ساحلی در شمال نیست اما به دلیل قدمت تاریخی اش جاذبه های دیدنی زیادی دارد که در ادامه مطلب فهرستی از دیدنی های ساری آورده شده است. شهر نور نیز به عنوان شهری جنگلی و ساحلی دیدنی های طبیعی زیادی در اطراف دارد و اجاره ویلا در شهر نور با توجه به موقعیت طبیعی منطقه گزینه های زیادی را در اختیار مسافران قرار می دهد. روستای فیلبند هم که به بام مازندران شهرت پیدا نموده، از جاذبه ها طبیعی و گردشگری کم ندارد که برای اطلاع از جاذبه های دیدنی فیلبند خواندن ادامه مطلب خلاصه ای از جاذبه های گردشگری در این مناطق را در اختیارتان می گذارد.

سفر به مازندران؛ چهل تکه ای از بهشت

ساری؛ شهر بدون دریا و پربار از تاریخ

قدمت شهر ساری پنج هزار سال است و به همین دلیل علاوه بر طبیعت زیبا و منحصر به فرد، بناهای دیدنی ساری نیز زیادند. خلاصه ای از دیدنی های ساری در ادامه مطلب برای سفر به شهر ساری آورده شده است که با اطلاع از آنها می توان برنامه مناسبی برای سفر به ساری تدارک دید.

شهر ساری، مرکز استان مازندران است و جزو شهرهای بدون دریا در شمال کشور است که برای دسترسی به نزدیک ترین ساحل به ساری یعنی خزرآباد باید مسافتی حدود 28 کیلومتر رانندگی کرد.

دیدنی های ساری

بعد از گشت و گذار میان بناها و یادگار دوران تاریخی شهر ساری، سر زدن به بازار سنتی که یکی از جذاب ترین و پرهوادارترین اماکن تفریحی در ساری محسوب می گردد، خالی از لطف نیست. بازار سنتی ساری بافت قدیمی اش را حفظ نموده و بوی خوش سبزی و میوه تازه و ترشی میان راهروهای بازار، حال و هوای مسافران را دگرگون می نماید.

میدان ساعت که از آن به عنوان نماد شهر ساری نیز نام برده می گردد، یکی از دیدنی های شهر ساری است که در سفر به ساری نباید آن را از دست داد.

باداب سورت ساری

در اطراف شهر ساری با طی کمی مسافت می توان به جاذبه های طبیعی ساری دسترسی پیدا کرد. چشمه های باداب سورت معروف ترین جاذبه طبیعی و دیدنی شهر ساری است که برای بسیاری شناخته شده است که در جنوب شهر ساری و حد فاصل روستاهای اروست و مال خواست واقع شده است. آب های رسوبی که در شیب کوهستان جاری شده اند، باعث به وجود آمدن طبقات و حوضچه های بی نظیر با رنگ های زرد، نارنجی و قرمز شده اند که زیبایی این جاذبه طبیعی گردشگری در ساری را صدچندان نموده اند.

گردشگری ساری

پناهگاه حیات وحش میانکاله، پناهگاه حیات وحش دشت ناز، دریاچه چورت، سد شهید رجایی و پارک شهید زارع که یک پارک جنگلی با طبیعتی سرسبز و زیباست، از دیگر مکان های گردشگری ساری هستند.

پارک ملل، دریاچه الندان، تالاب حمیدآباد، آبشار داراب کلا، پارک جنگلی میرزا کوچک خان و غارهیلدو نیز از دیگر دیدنی های شهر ساری هستند که اگر فرصت گشت و گذار در شهر بود، بازدید از آنها و اقامت در ساری خالی از لطف نخواهد بود.

شهر نور؛ چراغ روشن شب های آسمان خزر در مازندران

شهر نور از شهرهای ساحلی استان مازندران و یکی از شهرهای پر هوادار و چراغ شب های آسمان خزر در مازندران است که بخشی از شهرتش را مدیون درختان جنگل و ساحل دریایی است که میان آنها محصور شده. شهر ساحلی نور یکی از مقاصد گردشگری برای سفر به شمال ایران است. ویلاهای اجاره ای زیادی برای اقامت در نور وجود دارد.

جاذبه های طبیعی نور

پارک جنگلی نور مهم ترین جاذبه طبیعی شناخته شده در شهر نور است. پارک جنگلی نور جزو آخرین باقیمانده های جنگل های جلگه ای در ایران است که دسترسی به آن در پنج کیلومتری جاده نور به سمت محمود آباد امکان پذیر است. جاده آسفالت میان جنگل، گردشگران را به سمت آرامش و زیبایی راهنمایی می نماید.

گردشگری نور

در دریاچه الیمالات، امکانات تفریحی مثل قایق سواری، ماهیگیری و سوئیت برای اقامت وجود دارد. آب و هوای سد خاکی الیمالات در بهار و پاییز آب بی نظیر است و طبیعت منطقه در این فصل ها رنگارنگ می گردد. میان جاذبه های طبیعی شهر نور، جنگل و آبگرم لاویج نیز هواداران زیادی دارد. روستای لاویج در دامنه کوه های البرز واقع شده و میان دره های جنگلی و زیبای البرز واقع شده است.

بازدید از خانه نیما یوشیج در روستای ییلاقی و کوهستانی یوش نیز در زمان سفر به شهر نور از آن برنامه هایی است که نباید از فهرست گشت و گذار در شهر نور جا بماند. کاخ تمیشان هم از دیگر اماکن دیدنی شهر نور است. ارزش های هنری و معماری ساختمان کاخ تمیشان از نظر طراحی و تزئینات در این منطقه بسیار خاص است. قلعه پولاد بلده هم از دیگر آثار باستانی مهم و تاریخی شهر نور محسوب می گردد که در شهر بلده واقع شده است.

روستای فیلبند؛ بر فراز آسمان بالاتر از ابرها

روستای فیلبند با شهر بابل حدود 86 کیلومتر و با آمل حدود 56 کیلومتر فاصله دارد و دسترسی به آن به وسیله جاده هراز به سمت آمل امکانپذیر است. 30 کیلومتر انتهایی جاده از میان جنگل می گذرد تا به فیلبند می رسد. فیلبند به علت واقع شدن در ارتفاعات جنگل های متراکم و درهم تنیده ندارد و به علت ارتفاع زیاد از سطح دریا و بافت کوهستانی اش، آب و هوای آن برخلاف سایر مناطق شمال کشور شرجی نیست.

این منطقه در نیمی از سال پوشیده از برف است و در ماه های گرم سال آب و هوای روستای فیلبند با ابر و مه و باران های پراکنده همراه است. بهترین فصل سفر به فیلبند بهار و تابستان و اوایل پاییز است. سفر به این منطقه در زمستان به دلیل عدم دسترسی به امکانات، سخت و خطرناک خواهد بود.

جاذبه های دیدنی فیلبند

پوشش گیاهی منطقه نیز از جاذبه های دیدنی فیلبند هستند. طبیعت منطقه بعد از گذر زمستان، چشم انداز بی نظیری از جاذبه های طبیعی منطقه ییلاقی فیلبند را پیش چشم می گذارند.

چشمه های کوچک و بزرگ زیادی در این روستا وجود دارند و وجود فلوئور در آب چشمه های این منطقه تاثیر زیادی در استخوان بندی مردم روستا گذاشته است. چشمه لار، چشمه کوچکی در روستای فیلبند است که املاح معدنی فراوانی دارد و برای درمان درد کلیه از آب این چشمه استفاده می گردد.

یومی بلاگ: یومی بلاگ | آرشیو خبری و مقالات متنوع وب

منبع: همگردی
انتشار: 20 مرداد 1400 بروزرسانی: 20 مرداد 1400 گردآورنده: persinablog.ir شناسه مطلب: 2311

به "سفر به مازندران؛ چهل تکه ای از بهشت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سفر به مازندران؛ چهل تکه ای از بهشت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید