ساخت بیوراکتور یکبار مصرف کشت ریشه گیاهان دارویی در کشور

به گزارش پرسینا بلاگ، به گزارش خبرنگاران به نقل از پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی، مرتضی خان احمدی، رئیس پژوهشکده متابولیت های ثانویه این پژوهشگاه در شرح این دستاورد گفت: متابولیت های ثانویه گیاهی کاربردهای فراوانی در صنایع دارویی، غذایی، آرایشی و بعضی از صنایع دیگر دارند و با اقبال مجدد مردم به ترکیبات طبیعی پیش بینی می گردد استفاده از این متابولیت ها در آینده افزایش یابد.

ساخت بیوراکتور یکبار مصرف کشت ریشه گیاهان دارویی در کشور

وی اعلام نمود: این متابولیت ها در گیاهان به میزان کم فراوری می شوند و مقدار فراوری آنها در گیاه ثابت نبوده و به تنش های محیطی زنده و غیر زنده وابستگی زیادی دارد. علاوه بر این زراعت بعضی از گیاهان به زمان طولانی و شرایط ویژه احتیاج دارند که تامین آن به سختی امکان پذیر است و از طرف دیگر برداشت گیاهان از رویشگاه های طبیعی نیز به تخریب منابع طبیعی و بعضا حذف منابع ژنتیکی می انجامد.

خان احمدی توضیح داد: با توجه به این مسائل در دهه های اخیر کشت سلولها و اندام گیاهی به ویژه ریشه های نابجا و مویین در شرایط کنترل شده برای فراوری متابولیت های ثانویه ارزشمند گیاهی مورد توجه دانشمندان قرار گرفته و تحقیقات فراوانی در این زمینه در سطح دنیا در دست انجام است که بعضی از آنها به مرحله تجاری وارد شده اند. در این رابطه می توان به فراوری داروی ضد سرطان تاکسول و ریشه دارویی جین سینگ اشاره نمود.

رئیس پژوهشکده متابولیت های ثانویه پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی با اشاره به این که اکثر این ترکیبات در بیوراکتورهای بزرگ فراوری می شوند که ساخت و راهبری آنها به سرمایه، زمان و دانش فنی زیاد احتیاج دارد، اعلام نمود: اخیرا مفهوم بیوراکتورهای یکبار مصرف مطرح شده که به زمان و سرمایه کم احتیاج داشته و راهبری آنها سهل تر است. به ویژه اینکه برای سلولها و بافت های گیاهی به دلیل کندی رشد به کنترل دما و pH و هوادهی شدید احتیاجی نیست.

وی توضیح داد: پژوهشکده متابولیت های ثانویه با هدف توسعه فراوری مالی متابولیت های ثانویه در محیط های کنترل شده نسبت به ساخت بیوراکتورهای یکبار مصرف با حداقل زمان و هزینه ساخت اقدام نموده است. بدنه یکبار مصرف این بیوراکتور از فیلم های پلاستیکی ساخته شده که بسیار ارزان قیمت بوده و به راحتی در اتوکلاو استریل می گردد. البته اتصالات و تجهیزات جانبی مانند فیلترها یکبار مصرف نبوده و قابل استفاده مجدد هستند.

رئیس پژوهشکده متابولیت های ثانویه پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی اعلام نمود: هم اکنون بیوراکتورهای 15 لیتری از این نوع با موفقیت برای کشت ریشه نابجای گل راعی مورد استفاده قرار گرفته اند و ماده خشک 13 گرم بر لیتر فراوری شده که در حد مقادیر گزارش شده در سطح دنیا است.

به گفته وی، در حال حاضر تست بیوراکتورهای 15 لیتری، 30 لیتری و 60 لیتری برای گیاهان مختلف در دست انجام است و تست بیوراکتورهای بزرگتر نیز در دست آنالیز قرار گرفته است.

یومی بلاگ: یومی بلاگ | آرشیو خبری و مقالات متنوع وب

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 20 مرداد 1400 بروزرسانی: 20 مرداد 1400 گردآورنده: persinablog.ir شناسه مطلب: 2085

به "ساخت بیوراکتور یکبار مصرف کشت ریشه گیاهان دارویی در کشور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ساخت بیوراکتور یکبار مصرف کشت ریشه گیاهان دارویی در کشور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید