زیبایی خیره کننده غار الهوتا

به گزارش پرسینا بلاگ، اگر شما هم یکی از شیفتگان طبیعت و طبیعت گردی هستید شما را به سفری اعجاب انگیز در اعماق زمین و بازدید از غار الهوتا در سرزمین عمان دعوت می کنیم تا ببینید چطور جادوی زمان باعث ایجاد پدیده ای حیرت انگیز در مقابل چشمان شما شده است.

زیبایی خیره کننده غار الهوتا

غار الهوتا، دومین غار بزرگ جهان، با قدمتی بیش از دو میلیون سال در پای کوه جبل الشمس با فاصله 250 کیلومتر از شهر مسقط و در کشورعمان واقع شده است. این غار زیبا به عنوان نخستین و تنها غار نمایشی در شبه جزیره عربستان، دارای طولی در حدود 4.5 کیلومتر است که فقط 500 متر از آن میزبان گردش گران می باشد.

بر اساس گفته مسئولین غار: غار الهوتا با اکوسیستمی غنی شامل چهار دریاچه می باشد. سه دریاچه کوچک در شمال غار و دیگری در مرکز غار واقع شده اند. تخمین زده می شود دریاچه مرکزی حدود 30،000 مترمکعب آب، 800 متر طول، 10 متر عرض و حداکثر 15 متر عمق دارد.

هم چنین یکی دیگر از دلایل شهرت این غار اسکان یک ماهی کور نادر به نام (Garra Barreimae) می باشد که به بو ناصه معروف است. گونه های بسیار دیگری نیز از جمله خفاش ها ، بندپایان ، حلزون ها، عنکبوت ها و سوسک های آبی در این غار زندگی می کنند.

بر اساس گفته مدیریت غار: یک سیستم روشنایی پیش رفته این امکان را در اختیار گردش گران قرار می دهد تا با حرکت تور در جهت چراغ ها روشن و خاموش شوند و این امر اختلال در زندگی حیوانات ساکن غار را به حداقل می رساند و از تشکیل جلبک جلوگیری می کند. به همین دلیل زمانی که بازدیدی در غار صورت نمی گیرد چراغ ها خاموش هستند. جالب است بدانید غار سنگی الهوتا، در زمانی طولانی توسط آب ایجاد شده است. مانند بسیاری از غارهای دیگر عمان، غار الهوتا با انحلال سنگ آهک توسط آب اسیدی تشکیل شده است.

در رابطه با نحوه شکل گیری غار مسئولین غار توضیح دادند: همه چیز از وقتی شروع شد که آب باران، دی اکسیدکربن جَو یا خاک را حل کرد و اسید کربنیک رقیق تولید شده، سنگ آهک را به محض عبور از آن حل می کرد و این عوامل در کنار هم در طی سالیان دراز باعث شکل دریافت غار شده اند. هر 100 سال، آب از طریق 10 میلی متر سنگ حل می شود، بنابراین مدت زیادی طول می کشد تا چیزی شبیه به غار الهوتا ایجاد شود. ویژگی های جذاب مانند استالاگمیت ها، استالاکتیت ها و شیرهای باشکوه و هم چنین برخی از ستون ها و پرده های غار الهوتا توسط رسوبات معدنی در طی میلیون ها سال شکل گرفته اند.

یومی بلاگ: یومی بلاگ | آرشیو خبری و مقالات متنوع وب

منبع: ddsafar
انتشار: 20 مرداد 1400 بروزرسانی: 20 مرداد 1400 گردآورنده: persinablog.ir شناسه مطلب: 4063

به "زیبایی خیره کننده غار الهوتا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زیبایی خیره کننده غار الهوتا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید