خیلی زود سراغ همه ما می آید...

به گزارش پرسینا بلاگ، همه چیز از چند تار موی سپید شروع می شود و بعد کم کم چین و چروک ها از راه می رسند و چند بهاری که می گذرد دست ها شروع به لرزیدن می کنند و آن قد و بالای رعنا روبه خمیدگی می رود.

خیلی زود سراغ همه ما می آید...

همه اینها نشانه های شروع دوران سالمندی است. دورانی که اگر اجل مهلت دهد و از هزار حادثه ریز و درشت جان سالم به در ببریم خیلی زود سراغ همه ما می آید.

به گزارش خبرنگاران، سالمندی مرحله واقعی از زندگی همه ما آدم هاست و باید از همین حالا به فکر این دوران باشیم. دورانی که توانی برای آدم نمانده و نیازهایش به مراتب بیشتر از هر زمان دیگری خواهد بود.

با توجه به افزایش امید به زندگی و روند کاهشی نرخ تولد به نظر می رسد در سالهای نه چندان دور با بحران سالمندی در کشور روبرو شویم، بحرانی که می تواند از هر نظر چه به لحاظ اقتصادی، چه به لحاظ دفاعی، چه به لحاظ اجتماعی و ... کشور را با مشکل روبرو کند.

این شرایط می طلبد از هم اکنون در کنار تسهیل شرایط برای ازدواج جوانان و فرهنگ سازی برای افزایش موالید و فرزندآوری، فکری برای فراهم کردن امکانات دوران سالمندی صورت گیرد و خدمات بیشتری به سالمندان جامعه ارائه شود.

امروز (9 مهر) روز جهانی سالمند است و شعار امسال این روز جهانی هم فرصت های برابر برای همه سنین انتخاب شده تا یادمان باشد سالمندان هم بخشی از جامعه هستند که نیاز به امکانات و فرصت هایی برای داشتن یک زندگی بهتر دارند.

فاطمه رضوان مدنی مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه به مناسبت همین روز در گفت و گو با خبرنگار خبرنگاران، با اشاره به جمعیت حدود دو میلیون نفری استان، گفت: از این تعداد 195 هزار و 701 نفر سالمند هستند که 100 هزار و 396 نفر آنها زن و 95 هزار و 332 نفر آنها مرد هستند.

وی اضافه نمود: این تعداد حدود 10 درصد جمعیت استان را تشکیل می دهد و این درحالی است که درصد سالمندی جمعیت کشور حدود 9 درصد بوده و این یعنی میزان سالمندی استان بالاتر از میانگین کشوری است.

کرمانشاه هشتمین استان پیر کشور است

رضوان مدنی گفت: در حال حاضر استان سیستان و بلوچستان جوانترین و استان گیلان پیرترین استان کشور است و در این میان کرمانشاه با داشتن بیش از 195 هزار سالمند، هشتمین استان پیر کشور محسوب می شود.

مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه خاطرنشان کرد: در خود استان کرمانشاه هم شهرستان ثلاث باباجانی با 6.7 درصد جمعیت سالمند جوانترین و شهرستان دالاهو با 13.5 درصد جمعیت سالمند پیرترین شهرستان استان است.

رضوان مدنی با اشاره به وجود پنج مرکز نگهداری سالمندان در استان، گفت: در حال حاضر 350 سالمند در این مراکز نگهداری می شوند.

بحران سالمندی در راه است

وی در ادامه با اشاره به افزایش نرخ سالمندی کشور و استان در سالهای آینده، گفت: با توجه به افزایش امید به زندگی و از طرفی روند کاهشی نرخ تولد به نظر می رسد در سالهای نه چندان دور با بحران سالمندی در کشور روبرو شویم، بنابراین نیاز است از هم اکنون با جدیت بیشتری در جهت تامین نیازهای سالمندان توجه شود.

مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه با اشاره به نیازهای مختلف سالمندان، گفت: دوران سالمندی با بیماری های گوناگونی همراه است و با توجه به ناتوانی جسم افراد نیاز به اقدامات توانبخشی دارند و نیازهای درمانی و دارویی آنها هم افزایش می یابد.

وی اضافه نمود: در کنار تمام نیازهای درمانی، نیازهای عاطفی و احساسی و نیز احساس مهم بودن در میان سالمندان پررنگ تر است و به همین دلیل می طلبد خانواده ها بیش از هر زمان دیگر به سالمندان محبت کرده و از آنها حمایت کنند.

وی اضافه نمود: دوران سالمندی برای همه ما در راه است و همه ما در صورت زنده ماندن روزی به این مقطع از زندگی می رسیم و باید بدانیم هر رفتاری که امروز با سالمندان داشته باشیم در آینده با خود ما نیز خواهد شد، بنابراین اعضای خانواده باید احترام سالمندان خود را داشته باشند.

رضوان مدنی به تعداد بیشمار احادیث و روایات در بحث احترام به سالمندان و نیکی رفتار با آنها هم اشاره کرد و اضافه نمود: سالمندان برکت و نعمت زندگی هستند و خانواده ها باید آنها را در کنار خود نگه دارند و به آنها حس حمایت بدهند.

وی اضافه نمود: زندگی در سرای سالمندان حتی اگر با امکانات و رفاه بسیار باشد، باز هم نمی تواند جای خانه و خانواده را برای سالمندان پُر کند. خوشبختانه فرهنگ غنی ایرانی و اسلامی هم به ما اجازه نمی دهد سالمندان را از زندگی خود دور کنیم و امیدواریم معدود خانواده هایی هم که اقدام به این کار می کنند از این کار دست کشیده و شرایط زندگی سالمندان را در کنار خود فراهم کنند.

یومی بلاگ: یومی بلاگ | آرشیو خبری و مقالات متنوع وب

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 20 مرداد 1400 بروزرسانی: 20 مرداد 1400 گردآورنده: persinablog.ir شناسه مطلب: 1689

به "خیلی زود سراغ همه ما می آید..." امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خیلی زود سراغ همه ما می آید..."

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید