خوراکهای علوفه ای متحمل به سرما و خشکی فراوری شد

به گزارش پرسینا بلاگ، به گزارش خبرنگاران به نقل از پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی، دکتر بابک ناخدا مدیر گروه فیزیولوژی مولکولی پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی ایران در شرح این دستاورد در مراسم روز مزرعه گفت: گراس های علوفه ای پتانسیل فراوانی برای فراوری علوفه با کیفیت در شرایط سخت محیطی به خصوص در مناطق سردسیری و مراتع مناطق شمالی و شمال غربی کشور دارند. با توجه به استقرار سریع، تحمل نسبی خوب به سرما و خشکی، چند ساله بودن و امکان استفاده از بارش های پاییزه و بهاری، از این گراس های علوفه ای می توان برای ایجاد چراگاه های دائمی و احیا مراتعی که در اثر چرای بی رویه و فشار بیش از حد دام از بین رفته اند به خوبی بهره برداری کرد.

خوراکهای علوفه ای متحمل به سرما و خشکی فراوری شد

مدیر گروه فیزیولوژی مولکولی اضافه کرد: علاوه بر این با توجه به سیستم توسعه یافته ریشه ای در این گیاهان، کشت آنها در اراضی مرتعی و مناطق شیبدار، از روانآب و فرسایش آبی و بادی خاک به میزان چشمگیری جلوگیری نموده و باعث نفوذ بیشتر آب در خاک و تغذیه سفره های آب زیر زمینی می شوند.

120 میلیارد مکعب آب زیرزمینی کسری داریم

عباس کشاورز، معاون زراعت وزیر جهاد کشاورزی در مراسم روز مزرعه گفت: کشور با 120 هزار متر مکعب کسری آب منابع زیر زمینی روبرو است. از این رو باید به سمت تغییر الگوی کشت، شیوه های نوین آبیاری و کشت گلخانه ای حرکت کرد.

وی اظهار کرد: برای جبران کسری آب های زیر زمینی با آب های موجود فاصله زیادی وجود دارد و ضروری است تا با حرکت به سمت شیوه های نوین آبیاری محصولات کشاورزی، تغییر الگوی کشت و نیز حرکت به سمت کشت گلخانه ای، این کسری جبران گردد.

معاون زراعت وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به سرانه پایین مصرف شیر در کشور گفت: کشور از ظرفیت بالایی در فراوری شیر برخوردار است و کوشش می کنیم تا طی 5 سال آینده سرانه مصرف شیر را به 130 لیتر برسانیم که این مهم با اصلاح ترکیب تغذیه ای در کشور محقق می گردد.

کشاورز توضیح داد: میزان فراوری شیر و فراورده های آن در کشور به حدی است که سالانه 450 هزار تن شیر و فراورده های آن به سایر کشورها صادر می گردد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور زراعی با بیان اینکه افزایش فراوری شیر به فراوری علوفه بستگی دارد اضافه کرد: با تغییر الگوی کشت و اصلاح سیستم زراعی، فراوری علوفه افزایش می یابد؛ برای افزایش میزان فراوری شیر باید از تنوع علوفه و جایگزینی علوفه دارای ارزش غذایی بالا، با علوفه مرسوم و کشت علوفه خارج از فصل استفاده کرد.

کشاورز با بیان اینکه رشد مالی، تقاضای مواد غذایی را افزایش می دهد اعلام کرد: با توجه به اینکه به دلیل محدودیت هایی نظیر آب زراعی، امکان توسعه اراضی و سطح زیر کشت وجود ندارد ضروری است تا رویکرد و الگوی کشت را تغییر دهیم.

وی به خودکفایی بالای 80 درصدی کشور در فراوری محصولات کشاورزی اشاره نمود و اضافه کرد: هیچ کشوری در فراوریات محصولات کشاورزی به خودکفایی صد در صدی نمی رسد و همین میزان از خودکفایی نیز در کشور نیز قابل توجه است.

عدم استاندارد علوفه فراوریی برای دام

در ادامه مرتضی رضایی، معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور دام نیز گفت: کمبود آب، مهمترین چالش کشاورزی کشور است که این مهم در حوزه دامپروری نیز اثرات خود را در فراوری محصولات دامی نشان می دهد.

وی اظهار کرد: بیشترین علوفه مورد احتیاج کشور به صورت آبی کشت می گردد که این امر هزینه های بسیاری را به کشور تحمیل می نماید؛ ایران از شرایط اقلیمی خشک و نیمه خشک برخوردار است و میزان فراوری آب سبز یا همان آب حاصل از بارندگی در کشور بسیار محدود است.

وی گفت: کمبود بارش نزولات جوی باعث می گردد تا فراوری علوفه در مراتع طبیعی بسیار کم باشد که این مهم هزینه های فراوری شیر و گوشت را افزایش می دهد.

معاون وزیر جهادکشاورزی در امور دام با اشاره به اینکه شرط تحقق دست یابی به کشاورزی پایدار حفاظت از محیط زیست و منابع آب است اضافه کرد: جای تأسف است که به دلیل استفاده از شیوه های نادرست در کشت علوفه و محصولات کشاورزی و آبیاری، منابع آب به ویژه آب های زیرزمینی در کل کشور بسیار ضعیف شده است و این مهم فراوری محصولات کشاورزی را با چالش جدی روبرو نموده است.

وی توضیح داد: استاندارد نبودن علوفه فراوریی یکی دیگر از محدودیت های موجود در فراوری محصولات دامی است، امروز در اکثر مناطق شیوه های مکانیزاسیون، به زراعی و به نژادی در فراوری علوفه مورد توجه قرار نمی گیرد که باید برای اصلاح این روند برنامه ریزی منسجمی صورت گیرد.

رضایی با تأکید بر لزوم اجرای طرح های پایلوت در حوزه کشاورزی و دامپروری برای دست یابی به شیوه های نوین کشاورزی گفت: اجرای این طرح ها به بهره برداران یاری می نماید تا از روش های نوین در حوزه کشاورزی و دامپروری درک واقعی و ملموس پیدا نمایند.

فراوری 6 میلیون تن محصول کشاورزی به ارزش 320 هزار میلیارد ریال

در ادامه کریم ذوالفقاری، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران گفت: کشاورزان استان تهران سالانه 6 میلیون تن محصول کشاورزی به ارزش 320 هزار میلیارد ریال فراوری می نمایند.

وی مطرح نمود: با اینکه وسعت اراضی کشاورزی در استان تهران 187 هزار هکتار و نسبت به سایر استان ها کمتر است ولی به دلیل بهره وری بالا در استفاده از آب، نهاده های کشاورزی و استفاده از شیوه های نوین، سالانه 6 میلیون تن محصولات کشاورزی به ارزش 320 هزار میلیارد ریال فراوری می گردد که بیشتر از سایر استان ها با اراضی بیشتر است.

ذوالفقاری با اشاره به اینکه مصرف سرانه گوشت قرمز در استان تهران 13 کیلوگرم است اضافه کرد: احتیاج سالانه استان تهران به گوشت قرمز حدود یک میلیون تن است که از این میزان، 900 هزار تن فراوری و یکصد هزار تن دیگر به وسیله واردات تأمین می گردد.

وی اظهار کرد: استان تهران با داشتن بیش از یک میلیون رأس دام سبک و 450 هزار رأس دام سنگین، رتبه نخست فراوری شیر کشور را در اختیار دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران فراوری شیر و گوشت را در ارتباط مستقیم با فراوری علوفه دانست و اضافه کرد: در حال حاضر سالانه یک میلیون و 800 هزار تن علوفه در استان فراوری می گردد که از این میزان یک میلیون و 300 هزار تن به فراوری ذرت علوفه ای اختصاص دارد، استان تهران کوشش دارد تا با فراوری محصولات علوفه ای با احتیاج آبی کمتر، در مصرف بهینه آب نیز پیشگام باشد.

وی با اشاره به لزوم ورود فراورینمایندگان شیر به پرورش دام پروری و گوشتی گفت: با اصلاح نژاد هلشتاین به شیری گوشتی باید به فراوری گوشت نیز توجه گردد تا برای تأمین گوشت احتیاج به واردات حتی یک کیلوگرم گوشت قرمز نداشته باشیم.

پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی علاوه بر گراس های علوفه ای در اجرای پروژه های تحقیقاتی مشترک نیز با مجتمع کشاورزی و دامپروری صفاری همکاری دارد که از آن جمله می توان به اجرای پروژه تحقیقاتی فراوری فرمولاسیون مناسب باکتری های بومی سیلاژ ذرت توسط دکتر غلامرضا صالحی جوزانی اشاره نمود.

یومی بلاگ: یومی بلاگ | آرشیو خبری و مقالات متنوع وب

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 20 مرداد 1400 بروزرسانی: 20 مرداد 1400 گردآورنده: persinablog.ir شناسه مطلب: 398

به "خوراکهای علوفه ای متحمل به سرما و خشکی فراوری شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خوراکهای علوفه ای متحمل به سرما و خشکی فراوری شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید