خبرنگاران گورمز : تغییرات اساسی در ساختار جوامع انسانی را شاهد خواهیم بود

به گزارش پرسینا بلاگ، تهران- خبرنگاران- عضو مجمع عمومی مجمع دنیای تقریب مذاهب اسلامی گفت: بدون شک ما در شرایط سختی به سر می بریم و این شرایط سخت، شامل تمام نقاط دنیا و ملت ها شده است؛ لذا ناگزیر شاهد تغییراتی اساسی در ساختار جوامع انسانی خواهیم بود.

خبرنگاران گورمز : تغییرات اساسی در ساختار جوامع انسانی را شاهد خواهیم بود

به گزارش پنجشنبه شب خبرنگاران از ستاد خبری سی و چهارمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی، محمد گورمز عضو مجمع عمومی مجمع دنیای تقریب مذاهب اسلامی و رئیس سابق سازمان دیانت ترکیه در سخنرانی خود در وبینار یک روزه کنفرانس، اضافه نمود: انسان تا به امروز این شرایط را تجربه ننموده بود و اکنون وقت آن رسیده که از حوادث پیشی بگیریم و خود را برای مقابله با آن مجهز کنیم ؛ نه این که منتظر عکس العمل در مقابل آن بمانیم.

وی اضافه نمود: ما به عنوان کسانی که متعلق به جامعه دانشگاهی و پژوهشگری هستیم باید در ابتدا سنت های الهی در دنیا هستی را درک کنیم و از آن برای فهم گذشته ، حال و آینده بهره بجوییم.

وی اضافه نمود: بزرگترین اشتباهی که می توانیم انجام دهیم آن است که به گذشته بیاویزیم و با حبس کردن خود در زاویه ای بسته، برای نسل های آینده هیچ چیز ارزشمندی ، به جا نگذاریم.

عضو مجمع عمومی مجمع دنیای تقریب مذاهب اسلامی اذعان کرد: وقتی به تاریخ بیماری های فراگیر می نگریم می بینیم که این بیماری های واگیردار وقوع سلسله اتفاقاتی را تسریع بخشیده و سوالات زیادی را در زمینه های مختلف فکری و فرهنگی ایجاد نموده اند. حتی گاهی به بعضی افکار قدیمی خاتمه داده و مولد افکار و فرهنگ های جدید بوده اند.

وی اضافه نمود: علمای بزرگوار! منطق سلیم و شرع حکیم بر ما واجب می نماید که بعد از تجربیات گذشته و حال، به آینده بنگریم و با ترسیم الگوهای مشابه، برای آینده برنامه ریزی نموده و استراتژی های لازم برای آینده دین و تدین را طراحی نموده و آن را در اختیار تمام عالمان دینی، مبلغین و طلبه علوم دینی قرار دهیم تا آنان آمادگی تمام را برای آینده کسب نمایند.

گورمز مطرح نمود: البته مسائل دیگری وجود دارد که ضروری است روی آن متمرکز شویم:

اول - زمینه اجتماعی، یعنی مسائل اجتماعی که ممکن است بروز پیدا نموده و بر دین و تدین تاثیر بگذارد. تاثیر بیماری فراگیر بر تدین فردی به جای تدین دسته جمعی که همواره اسلام بر آن متمرکز بوده است و دیگری تاثیر بحران بر انتقال تدین از عام به خاص و کاهش رتبه های افقی در زمینه ایمان و تاکید بر روابط عمودی بین بنده و معبودش.

دو م - زمینه سیاسی، در حال حاضر کشورها، به جای گشایش، به سمت بسته شدن می فرایند یعنی شرایطی مشابه قرن گذشته و اوایل قرن حاضر. کشورها به سمت نظام های جامعتر و دیکتاتوری می فرایند تا به ادعای خودشان از جوامع حفاظت نمایند. در این میان فتوای علما به چه سمت و سویی خواهد رفت ؟سخنرانی دینی جدید ما در مورد مسائل سیاسی و حقوق ملت ها به چه صورت در خواهد آمد؟

سوم - زمینه مالی، بعضی گزارشات حاکی از آن است که اقتصاد دنیای کوچکتر شده و در سال های آینده به 70 درصد حجم کنونی خواهد رسید و این یکی از اثرات مستقیم بحران کنونی است. لذا انتظار می رود که اقتصاد دنیای به دنبال راهکار های جدیدی باشد که بعضی از آن قاتل طبقات ضعیف، فقیر و متوسط بوده و بعضی نیز نه توسعه جویانه بلکه استثمارگرانه خواهد بود.

چهارم - زمینه آموزشی، قبل از وبا، تکنولوژی به شکلی بر آموزش سیطره پیدا نموده بود اما با آمدن ویروس کرونا باعث شد به طور کلی بر نظام آموزشی، معلم و متعلم مسلط گردد. این مساله چه تاثیری بر فلسفه علم و آموزش در فرهنگ ما خواهد داشت؟ چگونه آموزش را بدون روش بحث و جدل و شیوه های معمول در اسلام، به گونه ای اخلاقی طراحی کنیم؟

پنجم - زمینه اخلاقی، روانی و انسانی، آینده پر از بیماری های روانی ناشی از نگرانی و اضطراب خواهد بود. علاوه بر این، بیماری های گذشته انسان نیز در این شرایط بیشتر هم خواهد شد، مثل طمع، فریبکاری و غیره.

ششم- زمینه محیط زیستی، ای عالمان! مستمعین گرامی! نمی گردد که هر آنچه از این کره خاکی باقی مانده را نابود کنیم. اکنون می بینیم که چگونه این ویروس کوچک ما را در خانه هایمان حبس نموده است. نظرات ما در مورد محیط زیست چه خواهد بود؟ آیا باعث خواهد شد که ما به وظایفمان در قبال محیط زیست عمل کنیم و میثاقی در مورد حمایت از هستی با طبیعت ببندیم؟

هفتم - زمینه علمی و دینی، بعضی جنگی را میان علم و دین به پا نموده اند. این مساله ناشی از فهم غلط از دین و درک نادرست از علم است. دین هرگز برای مداوای ویروس ها یا انجام عمل جراحی نیامده است و علم نیز هرگز برای علاج دردهای روحی انسان اختراع نشده است. این بحران، فرصتی طلایی برای ماست تا بار دیگر ماهیت روابط علوم دینی با علوم طبیعی را تشریح کنیم.

عضو مجمع عمومی مجمع دنیای تقریب مذاهب اسلامی گفت: ما امروز در مقابل انتخاب هایی اساسی در زمان هایی حیاتی قرار داریم و باید نظرات و راه خود را با دقت زیاد انتخاب کنیم؛ چون تاثیرات آن تا دهه ها بلکه تا قرن ها باقی خواهد ماند. آیا ما شایسته این مسئولیت هستیم؟ امید من آن است که امت محمدی از پس این امانت بر آمده و امید این امت بعد از خداوند سبحان، به شما دانشمندان بزرگوار است که به نظر من شما شایسته این اعتماد نیز هستید.

یومی بلاگ: یومی بلاگ | آرشیو خبری و مقالات متنوع وب

منبع: ایرنا
انتشار: 20 مرداد 1400 بروزرسانی: 20 مرداد 1400 گردآورنده: persinablog.ir شناسه مطلب: 5690

به "خبرنگاران گورمز : تغییرات اساسی در ساختار جوامع انسانی را شاهد خواهیم بود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران گورمز : تغییرات اساسی در ساختار جوامع انسانی را شاهد خواهیم بود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید