خبرنگاران روغن کنجد استخراج شده از دستگاه های روغن گیری فسادپذیری بالایی دارد

به گزارش پرسینا بلاگ، کرمانشاه- خبرنگاران- کارشناس نظارت بر موادغذایی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: روغن کنجدی که این روزها در برابر دید مشتری از دستگاه های روغن گیری گرفته می شود، فسادپذیری بالایی دارد.

خبرنگاران روغن کنجد استخراج شده از دستگاه های روغن گیری فسادپذیری بالایی دارد

لاله مظفری روز چهارشنبه به خبرنگاران اضافه نمود: این روزها در تعدادی از فروشگاه های سطح شهر دستگاه های روغن گیری دیده می شود و با این شعار که روغن در حضور خریدار استخراج می شود و بدون مواد نگهدارنده و هرگونه اضافه نمودنی دیگر است به مشتری عرضه می شود در حالی که روغن مایع، به ویژه انواع خام و تصفیه نشده آن، فسادپذیری بالایی دارد و روغن کنجد نیز روغنی خام و تصفیه نشده است.

وی اظهارداشت: این روغن باید بلافاصله پس از استخراج مصرف یا درغیر این صورت تصفیه شود زیرا روغن خام حاوی صمغ، موم، ذرات ریز، رطوبت، اسیدهای چرب آزاد، اجزای دانه و ترکیبات زائد دیگری است که در اثر ماندگاری و مجاورت با هوا، نور، حرارت و رطوبت محیط دچار فعل و انفعالات میکروبی و شیمیایی مختلفی شده و بدون شک در اثر هیدرولیز و اکسیداسیون فاسد و مسموم می شود.

وی اضافه نمود: مصرف روغنی که در تماس با اکسیژن هوا اکسید شده به دلیل ایجاد رادیکال های آزاد مضر است و افزایش پراکسید، موجب بیماری های کرونر قلب، تصلب شرایین (سخت شدن رگ ها) و پیری زودرس می شود.

وی با بیان اینکه میزان حل شدن اکسیژن در روغن ها هشت برابر بیشتر از حل پذیری آن در آب است، گفت: این که روغن هیدرولیز شده سرطانزاست و مواد مغذی خود را از دست داده و هرگز خواص درمانی را که فروشنده ادعا می کند، نخواهد داشت ضمن اینکه چنین روغن هایی به دلیل نقطه دود پایین برای تفت دادن موادغذایی هم مناسب نیستند.

وی با بیان اینکه اگر دانه های کنجد در شرایط نامساعد محیطی آلوده به انواعی از کپک ها شده باشد روغن آن به راحتی مسموم و مصرف آن برای کبد زیانبار خواهد بود، گفت: نگهداری چندروزه روغن خام در مخازن موجود در فروشگاه ها و ترکیب آن با روغن های تازه استخراج شده سبب تعرق و تشکیل رسوب لجنی و ابری شکلی در روغن می شود که مصرف آن فوق العاده زیانبار است و از همه مهم تر آن که دستگاه های روغن گیری دست کم در انتها هر روز کاری باید با مواد خاصی شستشو داده شود که متاسفانه چنین کاری انجام نمی شود.

مظفری در ادامه تاکید کرد: برای مصارف درمانی یا پخت و پز لزوما از روغن های تصفیه شده ای که دارای پروانه ساخت معتبر از سازمان غذا و دارو هستند استفاده کنید و این را هم بدانید که مواد نگهدارنده روغن ها اغلب از انواع آنتی اکسیدان های مفید و طبیعی همچون ویتامین E و A هستند.

او گفت: از نظر طب قدیم ایران، کنجد گرم و بسیار مغذی است و حاوی مقادیر قابل توجهی روغن (حدود 50 درصد)، پروتئین (حدود 20 درصد) و لیگنان های فعال فیزیولوژیکی (تا 5/1 درصد)، نظیر فورفوران، سیسامین، سیسامولین، اپی سیسامین و گلیکوزیدهای سیسامینول است.

وی با بیان اینکه اثرات کنجد بر سلامتی آن قدر قابل توجه است که این دانه به عنوان یکی از غذاهای ویژه معرفی شده است، اضافه نمود: این دانه روغنی حاوی مقادیر بالای اسید اولئیک (43 درصد)، اسید لینولئیک (35 درصد)، اسید پالمیتیک (11 درصد) و استئاریک اسید (7 درصد) است.

او گفت: همچنین کنجد حاوی بسکمک از املاح از جمله منگنز و مس، کلسیم، منیزیم، آهن، فسفر و روی است و ویتامین های آن عمدتاً ویتامین B1 و ویتامین E می باشد و فیبرهای غذایی موجود در آن نیز منبع ارزشمندی برای سیستم گوارشی بدن به شمار می رود.

به گفته وی، دارا بودن اسیدهای چرب اشباع نشده و به همراه املاح موجود در آن به کاهش کلسترول خون کمک می کند ضمن اینکه وجود مواد ضداکسیداسیونی طبیعی در روغن سبب پایداری زیاد این روغن در مقابل فساد ناشی از اکسیداسیون بعد از تصفیه آن می شود.

مظفری گفت: روغن کنجد علاوه بر اینکه روغن مناسبی برای پخت و پز می باشد به عنوان روغن سالاد طبیعی نیز کاربرد دارد و برای افراد مبتلا به فشار خون و کلسترول بالا نیز یک روغن مجاز به حساب می آید.

یومی بلاگ: یومی بلاگ | آرشیو خبری و مقالات متنوع وب

منبع: ایرنا
انتشار: 20 مرداد 1400 بروزرسانی: 20 مرداد 1400 گردآورنده: persinablog.ir شناسه مطلب: 4310

به "خبرنگاران روغن کنجد استخراج شده از دستگاه های روغن گیری فسادپذیری بالایی دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران روغن کنجد استخراج شده از دستگاه های روغن گیری فسادپذیری بالایی دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید