خبرسازی عقرب در سال 97

به گزارش پرسینا بلاگ، عقرب در سالی هر چند وقت یک بار به تیتر اول رسانه ها تبدیل شد، عقرب و تجارت میلیاردی سم آن باعث افزایش پرورش این موجود و کشف آن در محموله ها بسیاری شد.

خبرسازی عقرب در سال 97

هیچ کس دقیق نمی داند موج خبری قیمت سرسام آور زهر عقرب در بازارهای دنیای را چه کسی و دقیقاً چه زمانی در ایران به راه انداخت. اما طی دو سال گذشته گزارش هایی که می گویند هر لیتر این مایع 10 میلیون دلار در بازارهای دنیای قیمت دارد.

با جستجویی کوتاه در اینترنت با هزاران عکس و ویدئو و مطلب رو به رو می شوید که پرورش دهندگان عقرب از عقرب های خود یا سم به دست آمده از آن ها گرفته اند و شما را ترغیب به جذب شدن به سمت بازار پر سود تجارت عقرب می نمایند. قیمت های فروش این محصول از 30 تا 90 میلیون تومان برای هر گرم.

بسیاری از مردم در ایران این شایعه را باور کردند تا جایی که یک چرخه مالی کامل پیرامون عقرب در ایران به راه افتاد.

بعضی حتی به تجارت آموزش پرورش عقرب روی آوردند. چگونگی ساخت یک مزرعه عقرب، دریافت سم و حتی چگونگی بازاریابی در بازارهای بین المللی! این آکادمی های تقلبی حتی خود عقرب و دستگاه های سم گیری را نیز به قیمت میلیون ها تومان به قربانیان می فروشند.

ادعای فراوری و فروش سم عقرب بسیاری را در مناطق مختلف کشور ترغیب کرد به پرورش این موجود حتی در خانه خود بپردازند. صاحبنظران محیط زیست، اما در میانه تنور گرم تجارت سیاه زهر عقرب بر تبل تقلبی بودن این تبلیغات کوبیدند. این افراد مدام به سراب پولدار شدن با سم عقرب در ایران هشدار دادند و، اما گویی هیچ گوشی نمی خواست واقعیت این امر را بشنود.

تقریباً 56 گونه عقرب در ایران زندگی می نمایند و از آنجایی که کل این تجارت یک کلاه برداری است برای شکارچیان مهم نیست کدام نوع عقرب را از طبیعت می گیرند، آن ها به یک منطقه هجوم می برند و هرگونه عقرب را که بیابند، شکار می نمایند تا به مشتری بفروشند.

آن ها جمعیت عقرب ها را به میزان قابل توجهی در منطقه کاهش می دهند که اثرات سوء فراوانی نه تنها برای طبیعت بلکه برای مردم منطقه خواهد داشت. عقرب ها با تغذیه از حشراتی که در واقع آفات کشاورزی به شمار می روند نقش بسیار مهمی در کاهش آفات کشاورزی بازی می نمایند. وقتی جمعیت عقرب ها کاهش یابد مسلماً میزان آفات کشاورزی بیشتر خواهد شد و به کشاورزها آسیب جدی وارد خواهد شد. به نظر می رسد وضعیت در خوزستان و خراسان نگران نماینده گردد.

سم عقرب بسیار گران بها است. کمپانی فرانسوی لتوکسان بزرگ ترین فراوری نماینده سم عقرب و مار در دنیا، 50 میکروگرم از سم یک نوع عقرب را 118 یورو به فروش می رساند. [هر میکروگرم برابر است با یک میلیونیوم گرم]مشکل از آنجایی ناشی می گردد که هیچ کس گران ترین مایع دنیا را از چند آماتور که در خانه عقرب نگه داری می نمایند نمی خرد.

  • آماتورهای زیاد برای بازاری بسیار کوچک

هیگ بائزا، مسئول فروش و سخنگوی کمپانی لتوکسان است. این کمپانی بزرگ ترین فراوری نماینده سم عقرب و مار در دنیا است:

مدتی است که ما پیغام های زیادی از کشورهای مختلف مثل پاکستان، مصر و به خصوص ایران دریافت می کنیم که می گویند سم عقرب برای فروش به ما دارند و پاسخ ما نیز همیشه نه بوده است.

وقتی می گویند سم عقرب، بسیار واضح است که آن ها اصلاً نمی دانند درباره چی حرف می زنند. چه نوع عقربی؟ چه فرمولاسیونی؟ چه وزن مولکولی؟ با چه درصد خلوصی؟ با چه رفتار بیولوژیکی ای؟ آن ها این اطلاعات را ندارند چرا که اساساً در پرورشگاه خانگی، تجهیزات لازم برای دانستن این اطلاعات وجود ندارد و هیچ کس نیز بدون دانستن این اطلاعات دقیق علمی، سم از آماتورها نخواهد خرید. بسیار سخت است که باور کنیم یک نفر در خانه بتواند سمی با کیفیتی که محققان و کمپانی ها لازم دارند فراوری کند.

این مشکل اول بود، مشکل دوم این است که میزان مصرف سم عقرب در دنیا بسیار کمتر از آن چیزی است که مردم تصور می نمایند و کلاه بردارها ادعا می نمایند. بعضی از محققان حتی از ما نیز سم نمی خرند و ترجیح می دهند عقرب را خودشان نگهداری نمایند و سم عقرب را خودشان به دست آورند. تعداد کمپانی های معتبر کافی برای مصرف دنیای سم عقرب وجود دارد.

استیون تریم، مدیر کمپانی ونومتک در انگلیس جزییات تکان دهنده بیشتری درباره بازار سم عقرب در اختیار ناظران قرار می دهد:

ونومتک در بهترین حالت در طول یک سال کامل چیزی کمتر از یک گرم سم عقرب می تواند به فروش برساند. بیشتر مشتری ها فقط چند ده میکروگرم سم عقرب لازم دارند. [اگر یک گرم را به یک میلیون واحد تقسیم کنیم، یک میکرو گرم معادل یکی از آن واحدها خواهد بود]ما افرادی را داریم که هر روزه از بعضی کشورها از جمله ایران با تماس می گیرند و می گویند ما 500 گرم سم عقرب داریم، آن ها ظاهراً اصلاً در باغ نیستند و نمی فهمند درباره چه چیزی حرف می زنند.

  • کلاه برداری در منطقه خاکستری

هیچ قانونی علیه پرورش عقرب در ایران نیست، اما تمامی مراکز آموزش پرورش سم عقرب یک دروغ را به قربانیان خود می فروشند. این مراکز آموزشی مدعی هستند که داوطلبین با پرورش عقرب به زودی پولدار خواهند شد.

مواردی که پلیس ایران در زمینه پرورش عقرب وارد عمل شده است نیز محدود به مواردی است که فردی در منطقه شهری اقدام به پرورش عقرب نموده و یا آن ها را به شکل خطرناکی نقل و انتقال داده است. به این شکل افراد تحت پیگرد بیشتر قربانیان این کلاه برداری بوده اند تا خود کلاه بردارها.

تنها در یک نمونه پلیس ایران یک مرد را به همراه 12000 عقرب مرده و زنده در یک آپارتمان بازداشت کرد.

با یک جستجوی ساده در اینترنت شما می توانید یک موسسه آموزش برای پرورش عقرب در شهر خودتان یا شهرهای اطرافتان پیدا کنید.

مدرسه عقرب ایران به شکل مرتب در دستکم 9 شهر ایران کلاس آموزش پرورش عقرب برگزار می نماید. هر دوره دو روز به طول می انجامد و هر داوطلب باید مبلغی حدود 600 هزار تومان پرداخت کند.

مسئولان این مرکز در مصاحبه با روزنامه نگار ناظران که خود را داوطلب معرفی نموده بود، عنوان کردند هر فرد برای راه انداختن مزرعه خود دست کم باید بین 8 تا 10 میلیون تومان سرمایه داشته باشد که بیشتر آن خرج خرید 1000 عدد عقرب، دستگاه سم گیری و دیگر تجهیزات می گردد. این پول نیز تماماً به جیب این موسسه می رود چرا که این مرکز آموزشی، عقرب و تمامی دستگاه های مورد احتیاج را نیز به داوطلبین می فروشد.

مدرسه عقرب ایران در وب سایت خود ادعا نموده است که با بعضی از کمپانی های بسیار معتبر فراوری سم و دارو در دنیا مانند لتوکسان، ونومتک و سنوفی همکاری می نماید.

در تماس هایی که با این کمپانی های گرفته شد، همه آن ها هرگونه همکاری با این موسسه را تکذیب می نمایند و حتی می گویند ما اصلاً اسم این سازمان را هم نشنیده ایم و با هیچ آزمایشگاه یا فراورینماینده ای در ایران هیچ گونه همکاری ای نداریم.

کمپانی های لتوکسان و ونومتک هر دو در مصاحبه با ناظران تاکید می نمایند هیچ گونه خرید سم از هیچ آزمایشگاه و یا کمپانی دیگری ندارند و محصولی غیر از فراوری خود را ارائه نمی دهند.

هیچ آماری از افرادی که قربانی این کلاه برداری عظیم در ایران شده اند در دسترس نیست. بعضی از رسانه های ایرانی مدعی شده اند تاکنون حدود 50 هزار نفر در کلاس های آموزش پرورش عقرب شرکت نموده اند. افرادی که بیشترشان هیچ منبع درآمدی ندارند و سرمایه اندک خود را در این راستا سرمایه گذاری کردند و در نهایت هم همان سرمایه اندک خود و زمانی حدود 1 سال از عمر خود را در این راه از دست داده اند.

- خبرگزاری میزان

یومی بلاگ: یومی بلاگ | آرشیو خبری و مقالات متنوع وب

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 20 مرداد 1400 بروزرسانی: 20 مرداد 1400 گردآورنده: persinablog.ir شناسه مطلب: 313

به "خبرسازی عقرب در سال 97" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرسازی عقرب در سال 97"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید