جان بخشیدن به نقش و نگارها با عشق به علی ابن موسی الرضا(ع)

به گزارش پرسینا بلاگ، به گزارش خبرنگاران، طراحی سنتی رشته ای از هنر و ترکیبی خاص از نگارگری و تذهیب است که شامل طرح ها و نقش و نگار هایی می شود که نشان دهنده فرهنگ، آداب و رسوم و سنت ها است، این رشته سنتی و اصیل ایرانی هم جنبه معنوی و کاربردی و هم جنبه ظاهری و تزئینی دارد.

جان بخشیدن به نقش و نگارها با عشق به علی ابن موسی الرضا(ع)

طراحی سنتی از نظر معنوی شامل تمامی نمادها و نشانه هائی است که هر یک مفهومی خاص را بیان می کنند و در اصل قسمتی از فرهنگ و سنت یک جامعه هستند و از نظر ظاهری، حس زیباشناسانه و ذوق سرشار هنرمند طراح را نشان می دهد که با استفاده از هنر طراحی و ظرافت های موجود در آن، اثری زیبا را به جا می گذارد.

جواد رحیمی یکی از هنرمندان این رشته سنتی چشم نواز است که سال هاست به عشق به علی ابن موسی الرضا(ع) در حرم مقدس رضوی به نقش و نگار های معنوی و عرفانی بر دیوار های این مکان مقدس جان می بخشد.

جواد رحیمی متولد 1337 عراق است که اصالتا ایرانی است؛ وی از 9 سالگی با بازگشت به ایران زیر دست اساتید پیشکسوت طراحی سنتی در حرم مطهر علی ابن موسی الرضا (ع) به طراحی نقش و نگار های اسلیمی بر پیکره تکه ای از بهشت مشغول است.

وی مدرک درجه دوی هنری از وزارت ارشاد دارد و در حال حاضر برای دریافت مدرک دکتری هنری خود اقدام کرده است.

عشق به علی ابن موسی الرضا (ع) را با هیچ پولی معاوضه نمی کنم

این استاد پیشکسوت هنر که قریب به 50 سال است در خدمت هنر سنتی ایران قلم می زند در مصاحبه با خبرنگاران گفت: از سال 1346 زیر نظر استاد رضوان به طراحی سنتی و طراحی کاشی های قدسی حرم مطهر ثامن الحجج(ع) مشغول هستم.

رحیمی عنوان کرد: شاگردی اساتید بزرگ بسیاری را در این مدت کرده ام و با استاد اتحاد و کرباسیان در طراحی سنتی با هفت خط مختلف، خطاطی و مینیاتور انجام داده ام.

وی با بیان اینکه در هنگام کار در حرم مطهر امام رضا(ع) به هیچ چیز جز نقش و نگار های اسلیمی و قداست مکان جان دریافت آنها نمی اندیشم، ابراز کرد: شاگران بسیاری از حوزه طراحی سنتی تربیت کرده ام که اکثرا به خاطر مهیا بودن شرایط بهتر و دعوت به کار در خارج از کشور مشغول هستند.

این استاد عاشق هنر با اشاره به دعوت به کار از طرف طراحان داخلی در تورنتوی کانادا شرح داد: به خاطر عشق به امام رضا(ع) حاضر نشدم حتی به تهران بروم حاضر نیستم این عشق را با هیچ پولی معاوضه کنم و کار کانادا را با وجود شرایط خوبش قبول نکردم چرا که بر اساس دیدگاه خاص خود در زندگی به آنچه مد نظر داشته ام رسیده ام.

طراحی سنتی هنر اصیل ایرانی است

وی با اشاره به هنر زیبای طراحی سنتی اظهار کرد: نقش و نگار های مختلف روی کاشی، کار های اسلیمی و خطاطی، گلبوته و اسلیمی های مختلف گلدار دوبنده و سه بنده در سبک های مختلف از زیبای های خاص این هنر اصیل ایرانی است.

استاد رحیمی با بیان اینکه این هنر، هنری کاملا ایرانی است که به علت عدم استفاده تصویر و صورت و مفاهیم خاص نقش و نگار های آن در دوره اسلامی رواج بیشتری یافت.

وی طراحی سنتی را یکی از هنر های مقدس خواند و گفت: طراحی سنتی هنری انتزاعی است و گل اناری و گل شاه عباسی آن انتزاعی شده و به مرور از صورتی به صورت دیگر در آمده است.

این هنرمند پیشکسوت نبود مجمعی خاص برای رسیدگی به آموزش و گسترش این هنر را از جمله مشکلاتی دانست که راه بر تربیت شاگردان جدید و ورود هنرمندان به این عرصه را گرفته است.

وی تاکید کرد: طراحی سنتی و کار در مکان های خاص و مذهبی کاری بر گرفته از عمق وجود و آمیخته با عشق است و نمی توان مانند یک سرمایه روی آن حساب باز کرد.

زحماتی که جوابگوی حراست از هنرهای رو به فراموشی نیست

استاد رحیمی ابراز کرد: میراث فرهنگی و صنایع دستی زحمات بسیاری در حفط هنر های سنتی می کشند ولی به نظر من برای حراست از بسیاری از هنر های رو به فراموشی کافی نبوده و جوابگوی آنها نیست.

وی با تاکید بر اینکه طراحی سنتی از جمله هنرهای زیبا و اصیل ایرانی است که مورد قبول اسلام قرار گرفته است، افزود: کار کردن روی نقش و نگارها و جان بخشیدن به گلبوته های اسلیمی طراحی سنتی و کار با خطوط مذهبی لذت بسیاری دارد و این نقوش جان گرفته به ویژه بر در و دیوار های اماکن مذهبی از عشق و علاقه هنرمند خالق آن حکایت می کند.

این پیشکسوت هنرمند خراسانی اظهار کرد: هنرمندان و استادکاران بسیاری در این عرصه فعالیت کرده اند که تعداد بسیاری در حال حاضر در قید حیات نیستند اما آثار ماندگار خود را برای آیندگان به یادگار گذارده اند.

وی افزود: اساتیدی مانند استاد رضا رضوان، بنا، سید یحیی، حاجبی، نقی زاده و دیگر هنرمندان از پیشکسوتان این عرصه محسوب می شوند که نیاز است برای حراست از هنر و تجربه آنها کاری اساسی انجام شود.

خبرنگار: ملیحه زرین پور

یومی بلاگ: یومی بلاگ | آرشیو خبری و مقالات متنوع وب

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 20 مرداد 1400 بروزرسانی: 20 مرداد 1400 گردآورنده: persinablog.ir شناسه مطلب: 1679

به "جان بخشیدن به نقش و نگارها با عشق به علی ابن موسی الرضا(ع)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جان بخشیدن به نقش و نگارها با عشق به علی ابن موسی الرضا(ع)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید