جابه جایی حدود 30 درصدی مسافران از طریق خط ریلی خواف هرات

به گزارش پرسینا بلاگ، خبرنگاران/خراسان رضوی معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: افتتاح خط ریلی خواف هرات زمینه ای است برای ارزانی تردد بین دو کشور و تسهیل عبور مرور در مرزهایی که در حال حاضر تراکم دارند؛ البته برآورد ما این است که بتوانیم حدود 30 درصد از کالا و مسافر را از طریق این ریل جابه جا کنیم.

جابه جایی حدود 30 درصدی مسافران از طریق خط ریلی خواف هرات

خیراله خادمی در در حاشیه افتتاح خط ریلی راه آهن ایران و افغانستان در جمع خبرنگاران اظهار کرد: یکی از اهداف ما اتصال شبک بزرگ ریلی جمهوری اسلامی ایران به کشورهای همسایه بوده و در این میان اتصال جهتهای ریلی ما به داخل خاک افغانستان به واسطه اینکه بتوانیم دسترسی و اتصال کشور افغانستان را به شبکه ریلی ایران و از آنجا به بازارهای بین المللی از جمله آب های جنوب و بنادر جنوبی ایران، منطقه قفقاز، ترکیه و در آینده به عراق و اروپا رقم بزنیم و همچنین از طریق این جهت ریلی از هرات به سمت مزار شریف دسترسی داشته باشیم یکی از اولویت هاست.

وی اضافه کرد: البته این جهت در آینده نیز به عنوان جهت تکمیل کننده کوریدور شرقی غربی که احیاکننده جاده تاریخی ابریشم است نیز شناخته خواهد شد. لازم به ذکر است که این جهت ریلی برای دسترسی به منطقه بزرگ سنگان در ایران و ادامه آن در خاک افغانستان بسیار بااهمیت است، البته کاهش مصرف سوخت و ایمنی ترابری منطقه از مزایای همیشگی جهتهای ریلی است که این جهت نیز انشالله خواهد داشت.

معاون وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: ظرفیتی که برای این ریل طراحی شده 6 میلیون تن بار و یک میلیون مسافر در سال است اما پیش بینی ما این است که در سال اول بتوانیم سه میلیون تن بار و همچنین حدود 300 هزار نفر مسافر را از افغانستان به ایران و یا بالعکس جابه جا کنیم.

مبلغ 450 میلیارد تومان برای این پروژه هزینه شده است

خادمی در خصوص مبلغ هزینه شده برای این پروژه ادامه داد: مبلغ هزینه شده برای این پروژه 450 میلیارد تومان بوده که از منابع اعتباری دولت جمهوری اسلامی ایران تامین شده و ارزش به روز پروژه نزدیک به 2000 میلیارد تومان است. در واقع با ادامه این جهت به سمت جهتهای داخل ایران می توانیم حداقل حدود 30 درصد از صادرات و وارداتی که بین دو کشور ایران و افغانستان انجام می شود از جاده به این ریل منتقل و بخشی از ترابری را بهینه تر کنیم.

وی گفت: هدف از اجرای این پروژه ریلی برون مرزی اتصال راه آهن خواف به هرات و حد فاصل خواف به ایستگاه های دیگر در مرز ایران و همچنین ادامه تا ایستگاه روزنک بود؛ این پروژه در قالب دو بخش اجرایی شد که بخش داخلی آن شامل زیرسازی به طول 78 کیلومتر بود که توسط قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا انجام شد و این قرارگاه زحمات زیادی را در طول این زمان برای اجرا پروژه انجام داده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: همچنین عملیات ریل گذاری و روسازی جهت 62 کیلومتر داخل خاک افغانستان نیز بر عهده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا بود که امروز شاهد اتمام و بهره برداری از این جهت هستیم که این قرارگاه هم در بخش داخلی این جهت و هم در بخش برون مرزی خدمات زیادی را انجام داده و نقش اصلی را عملا به عنوان مجری این پروژه داشته است.

خادمی در خصوص نقش توسعه ای این خط ریلی خاطرنشان کرد: همانطور که می دانید مبادلات کالا بین ایران و افغانستان به عنوان دو کشور هم زبان، هم تاریخ و همسایه بسیار زیاد است و صادرات بسکمک از جمهوری اسلامی ایران به کشور افغانستان صورت می گیرد. در حال حاضر تمام مبادلات کالا و مسافر از طریق جاده انجام می گیرد و تراکم زیادی در مرزهای جاده ای ما وجود دارد که با افتتاح و بهره برداری از این جهت ریلی می توانیم حدود 30 درصد از مبادلات کالا و مسافری که بین دو کشور وجود دارد، از طریق این ریل مبادله شود.

وی اضافه کرد: همچنین منطقه معدنی بزرگ سنگان در خاک ایران که در حال حاضر در یک انزوای جغرافیایی است و در واقع مبادلات کالا به داخل سرزمین خودمان به این منطقه از طریق جاده صورت می گیرد، می تواند از طریق این ریل انجام شود. همچنین از طریق این جهت ریلی افغانستان به شبکه گسترده ریلی جمهوری اسلامی ایران متصل می شود و به همین ترتیب می توان از طریق شبکه ما به سایر کشورها نیز به صورت ریلی از جمله آسیای میانه، منطقه قفقاز و در آینده عراق و اروپا ترانزیت بار صورت گیرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی شرح داد: قطعا باعث خوشحالی کلیه مردم ایران و همچنین مردم افغانستان است که بتوانیم جهتهای ریلی مان را به هم متصل کرده و به این ترتیب تاثیری در صادرات و واردات کالا و به دنبال آن توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی را بیش از حدی که وجود دارد، داشته باشیم.

خادمی ادامه داد: با اتصال کشور افغانستان و استان بزرگ هرات به شبکه ریلی جمهوری اسلامی ایران قطعا توسعه ای در بخش غربی افغانستان و منطقه هرات با جمعیتی حدود یک و نیم میلیون نفر و همچنین بخش شرقی ایران که منطقه سنگان و خواف را شامل می شود به دنبال خواهد داشت و زمینه ای برای اتصال افغانستان به شبکه های بین المللی آب های آزاد جنوب ایران، منطقه قفقاز، منطقه آسیای میانه، ترکیه و... به وجود خواهد آمد.

وی خاطرنشان کرد: قطعا افتتاح این خط ریلی زمینه ای است برای ارزانی و روانی تردد بین دو کشور و تسهیل عبور مرور در مرزهایی که در حال حاضر تراکم دارند؛ البته برآورد ما این است که بتوانیم حدود 30 درصد از کالا و مسافر را از طریق این ریل جابه جا کنیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: به هر حال دو ملت بزرگ ایران و افغانستان به واسطه اشتراکات فرهنگی، تاریخی و زبانی قطعا نمی توانند از هم جدا شوند و تمام سرنوشت ما در منطقه به ویژه به لحاظ اقتصادی به یک دیگر وابسته است و چون افغانستان در تنگنای خشکی است، دسترسی آن از طریق خاک ایران می تواند یک فرصت برای تسهیل مبادلات کالا به داخل افغانستان را برای آن ها به ارمغان بیاورد.

خادمی ادامه داد: البته من از برادرانم در افغانستان درخواست دارم قسمت ناتمام این خط ریلی را هر چه زودتر شروع کرده، آن را به اتمام برسانند و برنامه ریزی داشته باشند تا عملیات ریلی اتصال هرات به مزار شریف و در نهایت اتصال به کشور چین و در نهایت احیای جاده قدیمی ابریشم به صورت شرقی غربی هر چه زودتر اجرایی شود.

وی در خصوص طراحی جهت ریلی عنوان نمود: طراحی کل جهت 225 کیلومتر از خواف تا هرات توسط مهندسین و مشاوران ایرانی اجرا شده است و ما سه قطعه از این جهت که دو قطعه آن در داخل خاک ایران و یک قطعه در خاک افغانستان به طول 62 کیلومتر در تعهد جمهوری اسلامی بوده را انجام داده و امروز با دستور رئیس جمهور ایران و افغانستان به بهره برداری رسیده است.

برای مساعدت های فنی به کشور افغانستان در این حوزه آماده هستیم

معاون وزیر راه وشهرسازی اضافه کرد:افتتاح این جهت با حرکت دو قطار از دو جهت به سمت دو کشور با بارهای واقعی که تقاضای تجار ایرانی و تجار افغانستانی بوده انجام گرفته است. لازم به ذکر است که ما همچنین آماده همکاری برای اجرای بخش باقی مانده هستیم و برای هر مساعدت فنی که برای بهره برداری از آن جهت لازم باشد به کشور افغانستان کمک خواهیم کرد.

خادمی یادآور: پرسنل راه آهن جمهوری افغانستان توسط راه آهن جمهوری اسلامی ایران آموز ش لازم را دیده و ما آماده همکاری برای راه اندازی جهتهای ریلی و بهره برداری از این جهت توسط برادران افغانستانی خود هستیم.

یومی بلاگ: یومی بلاگ | آرشیو خبری و مقالات متنوع وب

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 20 مرداد 1400 بروزرسانی: 20 مرداد 1400 گردآورنده: persinablog.ir شناسه مطلب: 6141

به "جابه جایی حدود 30 درصدی مسافران از طریق خط ریلی خواف هرات" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جابه جایی حدود 30 درصدی مسافران از طریق خط ریلی خواف هرات"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید