ثبت جهانی 3 قنات تاریخی اصفهان، آثارگرانبها در پستوها خاک می خورد

به گزارش پرسینا بلاگ، به گزارش خبرنگاران، رسول زرگرپور پیش از ظهر شنبه در مراسم ویژه بزرگداشت اصفهان به عنوان شهر جهانی صنایع دستی با تسلیت فوت هم وطنان عزیزمان در فاجعه منا گفت: خاطره تلخ این حادثه اندوهبار که چیزی جز بی تدبیری، بی مسئولیتی و بی انصافی برگزارکنندگان آن نبود در اذهان و قلوب ایرانیان باقی خواهد ماند.

ثبت جهانی 3 قنات تاریخی اصفهان، آثارگرانبها در پستوها خاک می خورد

وی در ادامه با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب با این مضمون که ابزارهای هنری بی شک رساترین و بلیغ ترین ابزار ابلاغ پیام و شیوه بیانی است که از هر تبلیغ دیگر دقیق تر و ماندگار تر است، ابراز داشت: اصفهان شهر موزه ای است که سیاحان و سفرنامه نویسان آن را سحرآمیز و افسانه ای و مارکوپولو آن را نصف دنیا نامیده است.

استاندار اصفهان با بیان اینکه این استان مهد تمدن، فرهنگ، هنر، معنویت و خلاقیت است، گفت: این شهر با سابقه تمدنی 7 هزار ساله و چهار دوره پایتخت تمدن ایرانی، امروز پایتخت فرهنگ و تمدن اسلامی است و در آینده نیز پایتخت گردشگری اسلامی شود.

وی ادامه داد: اصفهان با بیش از 22 هزار جاذبه فرهنگی، تاریخی، طبیعی، مذهبی و گردشگری هزار و 765 اثر ثبت شده تاریخی و 102 اثر ثبت شده دارای مهر اصالت یونسکو دارد.

در توصیف پویایی هنر باید با زبان عشق سخن گفت

زرگرپور بیان داشت: جان مایه حیات اصفهان هنر و رمز و راز شکوه جاودانه و خاستگاه بی بدیل تمدن و فرهنگ و هنر ایران اسلامی را باید در دل ارزش های تعالی بخش و مولفه های مهم و سرنوشت سازی چون اصالت، دیرپایی مدنیت، اقتدار معنوی اندیشه و حکمت، پویش فرهنگی و جوشش بی وقفه هنر و دیانت به شکل توامان جستجو کرد.

استاندار اصفهان با بیان اینکه در توصیف پویایی هنر در این شهر بلندآوازه تاریخی با زبان عشق باید سخن گفت، شرح داد: واژگان و عبارات فاخر در تبیین عظمت و شکوه آن عاجز است.

وی اضافه نمود: باورها، آداب و سنن، هنرهای بومی و اصیل و ارزش های برآمده از ژرفای فرهنگ پویا و ماندگار و معنویت هستی بخش این مرز و بوم که در گذرگاه تاریخ و اعصار متمادی به اوج پختگی و بالندگی رسیده است از یک سو و ذوق و نبوغ شگرف هنری که در آثار ارزشمند صنایع دستی و معماری تجلی یافته از مصادیق شاخص میراث فرهنگی ملموس و ناملموس اصفهان است.

زرگرپور با بیان اینکه این آثار هنری، تجلی همان معنویت جاودانه و ناملموسی است که بیانگر ذوق هنری کمال یافته و ایمان مذهبی هنرمندان آن است، گفت: این هنرمندان میراث بزرگ هنری این دیار هستند که با خلق آثار ارزشمند برگ زرین دیگری را در کتاب جاودانه هنر با عنوان اصفهان، شهر دنیای دستی دنیا، رقم زدند.

ضرورت حفظ و صیانت از میراث ارزشمند هنری در جامعه امروزی

وی ادامه داد: در عصری که دنیای شدن مرزهای جغرافیایی، سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و هنری ملل دنیا را درنوردیده است و اصالت جوامع بشری را در حوزه های مختلف کمرنگ می کند ضرورت حفظ و صیانت از حریم و موجودیت میراث ارزشمند هنری بیش از پیش آشکار می شود.

استاندار اصفهان تاکید کرد: صاحبان اصلی این افتخار مردم فرهنگ دوست و هنرپرور و هنرمندان خلاق اصفهان هستند.

وی با بیان اینکه در مدت دو سال گذشته، سه محور توسعه علم و فناوری، هنر و گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی برای توسعه 10 سال آینده استان پیش بینی شده است، ابراز کرد: بر این اساس در این استان دیگر توسعه صنایع، کشاورزی و خدمات، موضوع نخواهد داشت.

آثار گرانبها در پستوی خانه های ایرانی خاک می خورد

وی با بیان اینکه پس از سفر رئیس جمهور نخستین موزه بزرگ اصفهان، جانمایی شده و در مرحله طراحی ساختمان فاخر آن هستیم، تاکید کرد: آثار بسیاری گرانبهایی در پستوها و انبارهای خانه های اصفهان وجود دارد که هرکدام می تواند ارزش دنیای داشته باشد و محلی برای منظر نمایش آنها در حال حاضر وجود ندارد.

زرگرپور ادامه داد: درباره توسعه حمل و نقل نیز توسعه فرودگاه شهید بهشتی اصفهان در دو سال و با بودجه یک هزار میلیارد دلاری در دستور کار واقع شده است و همچنین قرارداد 1.9 میلیارد یورویی نخستین قطار سریع السیر کشور در اصفهان هفته قبل به امضا رسیده است.

اصفهان می تواند هر سال یک ثبت دنیای داشته باشد

وی در بخش دیگری از سخنان خود بیان داشت: مراسم قالی شویان اصفهان به عنوان میراث ناملموس بین المللی در یونسکو ثبت و امسال نیز اصفهان به عنوان شهر دنیای صنایع دستی توسط شورای دنیای صنایع دستی اعلام شد و تا سال آینده نیز سه قنات بزرگ بین المللی در اصفهان ثبت دنیای می شود.

وی خطاب به رئیس سازمان میراث فرهنگی کشور ادامه داد: اصفهان این ظرفیت، پتانسیل و استحقاق را دارد که هر سال یک جریان بین المللی در حوزه میراث فرهنگی و صنایع دستی آن رخ دهد؛ سه سال این رویداد محرز شده است و انتظار داریم که برای سال های آینده نیز در این راستا برنامه ریزی کنید.

یومی بلاگ: یومی بلاگ | آرشیو خبری و مقالات متنوع وب

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 20 مرداد 1400 بروزرسانی: 20 مرداد 1400 گردآورنده: persinablog.ir شناسه مطلب: 3400

به "ثبت جهانی 3 قنات تاریخی اصفهان، آثارگرانبها در پستوها خاک می خورد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ثبت جهانی 3 قنات تاریخی اصفهان، آثارگرانبها در پستوها خاک می خورد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید