ترمیم گچ ریخته شده دیوار

به گزارش پرسینا بلاگ، چکیده مطلب

وقتی قسمتی از گچ دیوار و یا سقف در یک مکان دچار پوسته پوسته شدن، سوراخ شدن و کلا خسارت می شود، به ترمیم گچ ریخته شده دیوار نیاز می شود. از آنجایی که بعضی برای ترمیم و بازسازی ساختمان خود هیچگونه اطلاعی نداشته و از اهمیت دقت و تخصص در کار بی خبر هستند، در این مقاله به طور خلاصه و مفید به بررسی دلایل آسیب به گچ و ترمیم آن می پردازیم. و در خاتمه یک نتیجه گیری از این مقاله را به شما ارائه می دهیم.

ترمیم گچ ریخته شده دیوار

ترمیم گچ دیوار

گچ و گچ کاری چیست؟

برای پرداختن به بحث ترمیم گچ ریخته شده دیوار ابتدا بهتر است که آشنایی نسبی با گچ و گچ کاری پیدا کنیم. اینکه گچ چیست و از کجا بدست می آید؟ می دانیم که گچ یک ماده ای طبیعی است که در طبیعت وجود دارد. ولی در اصل این ماده در هنگام استخراج از معدن شبیه سنگ است. در کارخانه با حرارت دادن به ماده سفید رنگ و نرم گچ تبدیل می شود. کاربرد گچ در صنایع مختلفی است. یکی از این صنایع، صنعت ساختمان سازی است که برای گچ کاری دیوار و سقف استفاده می شود.

گچ کاری از کارهای اولیه در طراحی ساختمان است. برای انجام هر کار تزیینی و زیبایی روی دیوار نیاز به گچ کاری دیوار است. اولین مرحله از گچ کاری ساختمان مخلوط کردن گچ است. ممکن است که فکر کنید این کار ساده است ولی این عمل ترفند های خاص خودش را دارد. گچ کاری درست و اصولی باید با شناخت و علم به این کار انجام شود. نکاتی در حین استفاده از گچ و گچ کاری وجود دارد و بسیار با اهمیت است.

گچ کاری روی دیوار

از ابزارهای مهم گچ کاری، ماله است. کار با ماله هم اصولی دارد. ممکن است گاهی نیاز باشد که چندین بار با ماله گچ را بردارید و به دیوار بمالید تا صاف و یکدست شود.

گچ بلند شده از دیوار

گچ کاری و ترمیم گچ ریخته شده دیوار

اگر فقط قسمتی از دیوار است که ریخته شده و نیاز به ترمیم دارد، باید همان قسمت را بررسی کنید و از مواد زائد و گرد و غبار پاک کنید. اندازه محیط قسمتی که آسیب دیده و نیاز به ترمیم دارد هم مهم است.

در ترمیم گچ ریخته شده دیوار، اگر حفره ها بزرگ باشد حتما نیاز به گچ کاری است ولی در غیر اینصورت اگر کوچک باشد با مواد ترمیمی هم می توان حفره ها را پر کرد.

در گچ کاری محل آسیب دیده باید کاملا مرطوب شود. این کار باعث می شود تا لایه جدید بهتر روی لایه قبلی بچسبد. اگر هم لایه قدیمی را کمی خراش دهید، به کیفیت کار و میزان چسبندگی گچ جدید و قدیم اضافه می شود. در واقع دو گچ کاری در هم اقدام می شود. اگر قصد انجام ترمیم گچ دیوار را دارید، بدانید که این کار نیاز به تکرار و کسب تجربه و مهارت دارد. با تمرین و تکرار می توانید به خوبی این کار را یاد بگیرید و انجام دهید.

سئوالات مربوط به ترمیم گچ ریخته شده دیوار

1هزینه ترمیم گچ ریخته شده دیوار چقدر است؟

برآورد هزینه با توجه به مقدار آسیب محل گچ کاری شده است و اینکه چه مقدار مصالح نیاز دارد. تخصص فرد انجام دهنده هم در میزان هزینه نقش دارد.

2گچ بری چیست؟

از زیرشاخه های هنر معماری است. یک تکنیک برای دیزاین داخلی و خارجی عمارت و ساختمان هاست.

3زمان گچ کاری و ترمیم دیوار چه قدر است؟

بستگی به حجم پروژه و افراد تیم کار دارد. یک تیم حرفه ای می تواند روزی 300 متر دیوار را گچ کاری و ترمیم کند.

علت تخریب و گچ کاری گچ ریخته شده دیوار

عمده کار ترمیم گچ ریخته شده دیوار به دلیل ترک خوردن گچ است. دلیل اصلی ترک خوردن تبخیر سریع آب گچ، آبگیری زیاد و جا به جایی دیوار پشت آن است.

  • تبخیر آب گچ

حرارت زیاد باعث تبخیر آب گچ می شود. این عامل پوکی گچ و ترک خوردن آن می شود. معمولا در جاهایی مثل پشت بخاری و یا لوله های آب گرم یا شوفاژ دیده می شود. تنها راه حل ترمیم گچ کاری و زیاد کردن خاصیت الاستیسیته به وسیله بتونه و رنگ است. این گونه ترک ها که در اثر تبخیر ایجاد می شوند، ریزز هستند و معمولا در امتدادها دیده می شوند.

  • آبگیری بیش از حد گچ

رطوبت به گچ دیوار

این اتفاق بیشتر در اثر نشت و نم دادن آب به دیوار صورت می گیرد. در این صورت ترمیم گچ ریخته شده دیوار باید انجام شود. اگر نم ایجاد شده در دیوار کم باشد، پس از خشک شدن با سمباده و رنگ کاریری، ظاهر دیوار درست می شود. اگر هم رطوبت زیاد باشد باید با کندن گچ و گاهی کندن گچ و خاک و خشک کردن محل و گچ کاری مجدد و رنگ کاری ترمیم انجام گیرد. در هر دو صورت کار ترمیم انجام می گیرد ولی میزان خرابی کار را بیشتر و سخت تر می کند.

  • تورم گچ کاری

در بعضی جاها گچ کاری شبیه توده هایی متورم دیده می شود. این تورم به دلیل واکنش دادن گچ با سیمان پرتلند اتفاق می افتد. این عامل باعث خرابی و تورم در گچ می شود. تنها راه کندن گچ خراب و گچ کاری مجدد است.

  • ترک سازه ای

هنگامی که زلزله یا تکان های شدیدی به ساختمان وارد می آید اگر پی و ستون ها استحکام کافی را نداشته باشند انبساط و انقباض در دیوار و تکان خوردن سقف در اثر انبساط و انقباض ترک هایی را در دیوار به وجود می آورد. این ترک ها به بررسی و پیدا کردن علت آن توسط یک متخصص دارد زیرا با گچ کاری و سیمان کاری ترمیم نمی شود. متخصص علت را پیدا می کند و سپس ترمیم کرده و بعد گچ ریخته شده دیوار را تعمیر و ترمیم می کند.

سختن آخر درباره ترمیم گچ ریخته شده دیوار

در پایان با توجه به اینکه با دلایل و علل ترک خوردن و آسیب گچ دیوار ساختمان داشته شدیم و نحوه ترمیم را تا حدودی آموختیم، حتما متوجه این موضوع شده ایم که انجام این کار نیاز به بررسی و شناخت تکنیک هایی در این زمینه دارد. بهتر است انجام این کار به دست متخصصین این امر سپرده شود تا با خیالی آسوده گچ ریخته شده دیوار به بهترین نحو ترمیم شود. کارشناسان ما برای مشاوره شما در امر بازسازی ساختمان آماده خدمت هستند.

یومی بلاگ: یومی بلاگ | آرشیو خبری و مقالات متنوع وب

منبع: رویا مال
انتشار: 20 مرداد 1400 بروزرسانی: 20 مرداد 1400 گردآورنده: persinablog.ir شناسه مطلب: 5476

به "ترمیم گچ ریخته شده دیوار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ترمیم گچ ریخته شده دیوار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید