بیانیه انجمن دفاع از آزادی مطبوعات برای روز جهانی آزادی مطبوعات

به گزارش پرسینا بلاگ، انجمن دفاع از آزادی مطبوعات، به مناسبت روز جهانی آزادی مطبوعات بیانیه داد.

بیانیه انجمن دفاع از آزادی مطبوعات برای روز جهانی آزادی مطبوعات

به گزارش خبرنگاران، در متن این بیانیه آمده است:

اینک در آستانه روز جهانی آزادی مطبوعات با احترام به اعلامیه جهانی حقوق بشر و تعهد به پیشبرد آن، فرصت را مغتنم شمرده و دولتمردان را به مدارا و تاب آوری فرا می خواند.

انجمن دفاع از آزادی مطبوعات ضمن تبریک این روز به همکاران محترم بر این باور است که مبارزه با فساد در همه سطوح در صورتی قرین موفقیت خواهد بود که رکن چهارم دموکراسی در نقش آفرینی خویش از امنیت حرفه ای و شغلی برخوردار باشد، این مهم جز با حمایت همه جانبه دولت وارکان حاکمیت ممکن نخواهد شد و در غیاب رسانه های آزاد و تکثر گرا امکان مبارزه واقعی و ثمربخش میسر نخواهد شد.

با ابتنای بر ماده 19 اعلامیه جهانی حقوق بشر، آزادی بیان و مطبوعات شرط اساسی و بدون چون وچرای شکوفایی شهروندان و مشارکت آنان در راه پیشبرد صلح، گوناگونی فرهنگی، ایجاد یک محیط دموکراتیک شناخته می گردد.

یونسکو بر این باور است که آزادی بیان و مطبوعات در کشورها می تواند به توسعه و تقویت اقتصاد و رشد فناوری و افزایش توانمندی کشورها ونیز به ایجاد یک فضای نقد و انتقاد دموکراتیک که یکی از مهمترین ابزارهای مبارزه با فساد و گام به سوی شفافیت است، کمک رساند.

آزادی مطبوعات، کثرت گرایی رسانه ها، چندزبانی گرایی، برابری در دسترسی به آموزش و رسانه، دانش و معرفت آموزش و ابزارهای بیان هنری فرهنگی عناصر اساسی پیشرفت به سوی جامعه معرفت بنیاد عادلانه به شمار می روند.

دولت ها باید توجه خود را بر نیازهای تقویت حق دسترسی به اطلاعات، آموزش، توسعه همکاری های علمی و فکری بین المللی، حمایت از میراث فرهنگی و مشترک بشری و تشویق و ترغیب آزادی بیان و پیشبرد توسعه رسانه ها و گسترش حق بر ارتباط در عرصه عمومی، متمرکز سازند.

انجمن دفاع از آزادی مطبوعات معتقد است دولت برای تأمین آزادی بیان و مطبوعات و دسترسی همگانی به اطلاعات و گردش آزاد اخبار در درون رسانه ها، باید رویکردی جدید انتخاب کند و حمایت لازم و قانونی فراهم آورد.

مقررات گذاری و اصلاح قوانین رسانه ای را توسط نهادهای منتخب مطبوعاتی سامان دهد.

انجمن انتظار دارد در پرتو صلح و امنیت پایدار و رعایت حقوق رسانه ها راه تبادل نظر و مباحثه نهادهای مدنی مطبوعاتی و حقوق بشری، دولت وارکان حاکمیت بیش از پیش گگردده گردد و از نتایج مبارک آن همگان بهره مند شوند.

یومی بلاگ: یومی بلاگ | آرشیو خبری و مقالات متنوع وب

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 20 مرداد 1400 بروزرسانی: 20 مرداد 1400 گردآورنده: persinablog.ir شناسه مطلب: 466

به "بیانیه انجمن دفاع از آزادی مطبوعات برای روز جهانی آزادی مطبوعات" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بیانیه انجمن دفاع از آزادی مطبوعات برای روز جهانی آزادی مطبوعات"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید