بعد از برنامه نود دکور مجموعه کلاه قرمزی هم جمع شد

به گزارش پرسینا بلاگ، حمید مدرسی تهیه کننده مجموعه کلاه قرمزی در واکنش به اظهارات اخیر مدیرکل مالکیت فکری و حقوق بین الملل سازمان صداوسیما درباره مالکیت این شخصیت های عروسکی توضیحاتی را مطرح نموده و از جمع شدن دکور این مجموعه پرطرفدار خبر داده است.

بعد از برنامه نود دکور مجموعه کلاه قرمزی هم جمع شد

او در یادداشت بلندی که در اختیار ایسنا قرار داده، درباره مجموعه کلاه قرمزی و سرنوشت آن خطاب به حامد معینی نوشته است: چند سالی است معاونتی به عنوان مالکیت فکری در سازمان صدا و سیما با مدیریت جنابعالی شکل گرفت در راستای هدف حفظ منافع سازمان صدا و سیما ولی عملاً در راستای همین حفظ منافع صداوسیما، لطمات مالی - اجتماعی، بزرگی به اکثر پروژه ها تحت نظر جنابعالی وارد شد.

اینجانب با تسلط به مجموعه کلاه قرمزی و فراوری نشدن سه سال این سریال، آماده ارائه مستنداتی هستم که بیش از 50 میلیارد تومان به صداوسیما ضرر و زیان وارد کردید. فقط در موضوع مجموعه کلاه قرمزی جمع بزنید با پروژه های دیگری که توسط جنابعالی و همکاران شما به سرنوشت تعطیلی کامل دچار شده اند؛ از برنامه پربیننده نود عادل فردوسی پور گرفته تا شخصیت عروسکی جناب خان و قطعاً عروسک های معروف و محبوب قبلی سیما، با احترام به حقوق ملی و مردمی صداوسیما که اصولاً بودجه اصلی توسط مردم پرداخت می گردد، حتی با علم حقوق مادی و معنوی شخصیت های عروسکی و برنامه های معروف و پربیننده، کدام عقل و منطقی به توقف و تعطیلی کامل برنامه های پرمخاطب و محبوب مردمی حکم می دهد. سرمایه گذاری خود صداوسیما در طول این سال ها و شکل دریافت برنامه های پرمخاطب، پرتأثیر و فرهنگ ساز و قطعاً مفرح چه می گردد و این برنامه ها با چه توجیهی به تعطیلی کشانده می شوند؟

او در بخش دیگری از این یادداشت آورده است: جنابعالی و همفکران شما اگر به جای بی احترامی، نقض حقوق هنرمندان و سازندگان، تهدید به دادگاه کشیدن، رویه دیگری را در قالب احترام به سازندگان و هنرمندان در پیش بگیرند، قطعاً نتایج بهتری هم برای سیما و هم برای مردم به دنبال خواهد شد. به یاد ندارم در طول 30 سال فعالیت فراوری در سیما درخصوص نقض قرارداد و بدهی های سیما به تهیه کنندگان و یا هنرمندانی در زمان مقرر توانسته باشند به حقوق قانونی خود حتی در دادگاه رسیده باشند که حالا قرار باشد ما به حقوق قانونی و مستند خود برسیم.

مدرسی در ادامه تاریخچه مالکیت کلاه قرمزی را مرور نموده و نوشته است: مجموعه کلاه قرمزی با بیش از 23 سال قدمت و فراوریات پیروز و پر تاثیر و فرهنگ ساز و اینجانب به عنوان تهیه کننده برنامه و به نمایندگی از خالقین اصلی اثر و خلق شخصیت های عروسکی آقایان ایرج طهماسب و حمید جبلی با در دست داشتن چندین توافقنامه و نامه که به امضا مدیران محترم وقت سیما و کارشناسان رسیده است در قبال دریافت پول و شرایط اهدایی این مجموعه، کلیه حقوق معنوی و مادی این مجموعه قبلاً واگذار شده است.

قابل ذکر است واگذاری این حقوق توسط مدیران وقت سیما با حضور خالقین این مجموعه، هنرمندان مردمی آقایان طهماسب و جبلی صورت گرفت، در محیطی محبت آمیز - منطقی و قطعاً با احترام، جنابعالی و همکاران شما معترض به این واگذاری هستید و عملاً نقص آشکار و قرارداد این واگذاری را رقم زدید. دعوت می کردید با اقدام منطقی و محترمانه با حضور کارشناسان محترم سیما و سازندگان این مجموعه، این حقوق را تقدیم می کردیم. نیازی به رجوع به دادگاه و تهدید نبود که هیچگاه در دفاع از این حقوق در دادگاه مورد نظر سیما شرکت نکردیم و نخواهیم کرد.

فقط با جسارت و جرأت اعلام فرمایید اختتامیه و تعطیلی دائمی این مجموعه کلاً قرمزی در سیما از زمان اقدام جنابعالی صورت گرفت و خودتان جوابگوی مردم، مدیران محترم سیما و رسانه ها باشید، نه هنرمندان و سازندگان این مجموعه.

در این لحظه تلخ که مشغول جمع آوری دکور نوستالژیک و میز آقای مجری و عروسک ها هستیم، دوری نخواهد بود که روی این میز پرخاطره گرمک و طالبی در کنار میز عادل فردوسی پور که هندوانه به شرط چاقو عرضه می نماید، فعالیت خود را ادامه دهد! امروزه هندوانه و طالبی ارزان را برای مردم را بچسبیم، هنر کیلویی چند؟!

معینی هفته گذشته درباره وضعیت کلاه قرمزی و سایر عروسک های آن و مالکیت حقوقی آن در مصاحبه ای گفته بود: کلاه قرمزی اثری بود که به سفارش سازمان صدا و سیما فراوری شده بود و طرح و برنامه سازمان صدا و سیما برای خلق هر کاراکتر آن طبق اسنادی که وجود دارد، از سازمان صدا و سیما مبالغی را دریافت نموده اند که آن را انجام بدهند. در قراردادها هم مقرر به این بودند که مالکیت این اثر متعلق به سازمان صدا و سیما است به واسطه اینکه سازمان نظارت صحیحی بر روی این دارایی هایش نداشت، در یک برهه با توجه به غفلتی که وجود داشت، دوستان آمدند و از آن بهره برداری کردند. کما اینکه آنها هم به صورت غیر مجاز این کار را انجام نداده بودند. بعضاً مجوزهایی بود که از خود اشخاص دارای سمت در سازمان صدا و سیما اجرا شده بود. اما ترتیبات شکلی اعطای این مجوزها کاملاً قانونی نبود و رویه خاص و روتینی برای این مجوزها نوشته نشده بود. اما بعدها به موجب رأی دادگاه و رسیدگی که انجام شد، حتی به رأی دادگاه هم نرسید و با حصولی که از پدیدآورندگان و تهیه کنندگان خود اثر کلاه قرمزی داشتم، پرونده این مجموعه به وسیله مصالحه معلوم شد که این حقوق، متعلق به سازمان صدا و سیما است و عملاً از بروز دعوای احتمالی جلوگیری کرد و کل آثاری که مالکیت سازمان صدا و سیما بود، تثبیت شد.

9410

یومی بلاگ: یومی بلاگ | آرشیو خبری و مقالات متنوع وب

منبع: آی سینما
انتشار: 20 مرداد 1400 بروزرسانی: 20 مرداد 1400 گردآورنده: persinablog.ir شناسه مطلب: 743

به "بعد از برنامه نود دکور مجموعه کلاه قرمزی هم جمع شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بعد از برنامه نود دکور مجموعه کلاه قرمزی هم جمع شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید