برگزیتِ ترزا می؛ وعده گلوگیر بریتانیایی ها

به گزارش پرسینا بلاگ، تهران- خبرنگاران- دولت ترزا می در راستا اجرای وعده انتخاباتی خود مبنی بر خروج از اتحادیه اروپا تا به حال ناتوان بوده و اکنون برگزیت به بزرگترین چالش تاریخ معاصر بریتانیا تبدیل شده که ممکن است آینده مالی و سیاسی این کشور را تحت تاثیر قرار دهد.

برگزیتِ ترزا می؛ وعده گلوگیر بریتانیایی ها

به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبری خبرنگاران، حدود سه سال قبل وقتی که ترزا می برای کسب سِمت نخست وزیری وعده خروج از اتحادیه اروپا را می داد فکر نمی کرد که این اقدام وی به دردسر سیاسی تقریبا غیر قابل حلی تبدیل گردد. مهلت لندن برای خروج از اتحادیه اروپا مدتی است که به انتها رسیده است اما در عمل این کشور هنوز گام های قانونیِ اصلی را برای جدایی و اجرای برگزیت را برنداشته است.

مخالفت های چندباره مجلس عوام بریتانیا با طرحی که خانم نخست وزیر برای خروج از اتحادیه با مسوولان اروپایی به امضا رساند به چالشی تبدیل شده است که نه تنها حضور وی در ساختمان شماره 10 خیابان داونینگ (دفتر نخست وزیری) را متزلزل ساخته بلکه هزینه های فراوان اقتصادی و سیاسی را برای این کشور موجب شده است.

** درخواست دوباره ترزا می از بروکسل

براساس توافقی که تراز می با مسوولان اتحادیه اروپا به امضا رساند، لندن باید تا 29ماه مارس (نهم فروردین) در عمل از اتحادیه خارج می شد اما به نوشته تارنمای شبکه خبری سی.ان.ان اکنون نخست وزیر بریتانیا پس از مخالفت دوباره مجلس عوام با طرح خروج، وادار شده است بار دیگر از اتحادیه بخواهد تا حداقل برای سه ماه یعنی تا انتها ماه ژوئن 2019 (9 تیر) اجرای برگزیت را به تاخیر بیاندازد. البته وی پیشتر هم تاخیر در اجرای برگزیت را خواهان شده بود که مورد موافقت اعضای اتحادیه قرار نگرفت.

بروکسل با تاخیر کوتاه مدت برگزیت مخالف است. حتی گفته می گردد دونالد تاسک رئیس شورای اتحادیه اروپا پیشنهاد داده است تا لندن با مجوز تعویق منعطف یک ساله ای را از اتحادیه اروپا دریافت کند. پرهیز از هرگونه شتابزدگی در لندن برای اجرای برگزیت به عنوان مهمترین دلیل این پیشنهاد ارزیابی شده است.

با این حال دلیل اصلی که ترزا می برای تاخیر در خروج بیان می نماید ناتوانی در کسب موافقت مجلس است و به همین منظور تاکید می نماید به مهلت بیشتری برای گفت وگو با مخالفان به ویژه رهبران حزب کارگر احتیاج دارد. وی همچنین مدعی شد سعی می نماید تا پیش از انتها مهلت سه ماهه، موافقت مجلس با طرح وی برای برگزیت را کسب کند.

مردم بریتانیا (انگلیس، اسکاتلند، ولز، ایرلندشاقتصادی) در روز 23 ژوئن ماه جولای 2016 (سوم تیرماه 1395) با شرکت در همه پرسی رأی به خروج از اتحادیه اروپا دادند.

در همه پرسی 23 ژوئن (سوم تیرماه 1395) 51.9 درصد مردم بریتانیا به خروج از اتحادیه اروپا و 48.1درصد آنها به ماندن در این اتحادیه رأی دادند.

**اروپا به دنبال شفاف سازی لندن

در شرایط کنونی این خطر وجود دارد که مجلس انگلیس پس از 3 بار مخالفت با طرح ترزا می و رای منفی با گزینه های جایگزین وی، برای خروج بدون توافق از اتحادیه اروپا از تاریخ 12 آوریل (23 فروردین) تصمیم گیری کند.

البته چالش دیگری که خبرگزاری رویترز به آن پرداخته این است که هر توافق یا مهلت اضافه باید به تصویب همه 27 عضو این اتحادیه برسد. نشست مقام های اروپایی قرار است چند روز دیگر برگزار گردد اما بعضی کشورها همچون فرانسه در شرایط کنونی دلایل بریتانیا برای تعویق خروج را ناکافی می دانند.

به نوشته گاردین شانس ترزا می برای دریافت تاخیر سه ماهه اندک است زیرا فرانسه، اسپانیا و بلژیک با تمدید این دوره برای لندن موافق نیستند. این کشورها اعلام نموده اند حتی خود را برای خروج بدون توافق بریتانیا از اتحادیه اروپا در هفته آینده آماده نموده اند.

استدلال کشورهای اروپایی آن است که در اجرای ماده 50 قانون اروپا برای خروج کشورها می توان تنها چند هفته به آن ها مهلت اضافه داد. به نوشته این روزنامه بریتانیایی پایتخت های اروپایی اعتقاد دارند هیچ تضمینی وجود ندارد که تا سه ماه دیگر هم ترزا می بتواند مخالفان سیاسی خود در لندن را برای خروج متقاعد سازد.

به همین دلیل است که دیپلمات ها و مقام های فرانسوی اعتقاد دارند استدلال های نخست وزیر انگلیس برای تمدید مهلت خروج کافی نیست و محتمل ترین سناریو کماکان خروج بدون توافق است. حتی هلند به عنوان نزدیک ترین متحد لندن در اتحادیه اروپا نیز نسبت به این امر تردید دارد و از بریتانیا خواهان شفاف سازی بیشتر پیش از دیدار روز چهارشنبه مقام های اروپایی شده است.

سی.ان.ان هم از برخورد ناامید نماینده کشورهای اروپایی با درخواست نخست وزیر انگلستان پرده برداشت. این گزارش آورده است یک بار پیش از این نیز درخواست مشابه ترزا می با مخالفت کشورهای اروپایی روبرو شد زیرا گفته می شد این اقدام می تواند انتخابات مجلس اروپا را در ماه می دچار چالش کند.

براساس این گزارش در کنار موضع فرانسه، آلمان نیز خواهان ارائه جزئیات بیشتر از سوی نخست وزیر بریتانیا شده است. به دلیل وجود روینمودهای متناقض در میان کشورهای اروپایی، چند روز مانده تا نشست مقام های ارشد قاره سبز، هنوز گزینه معتبر و قابل اجرایی برای برگزیت پیشنهاد نشده است.

** ابهام در آینده سیاسی و اقتصاد لندن

رسانه های بریتانیایی عنوان نموده اند که قرار است ترزا می با جرمی کوربین رهبر حزب کارگر و از مهمترین مخالفان طرح برگزیت، نشستی را برگزار کند و پیشنهادات جدیدی را به وی برای به انتها رساندن برگزیت ارائه کند. دلیل اصلی که مقام های دفتر نخست وزیری برای توجیه کوشش های ترزا می بیان می نمایند آن است که از خروج بدون توافق لندن از اتحادیه اروپا جلوگیری گردد.

نشریه فورچون خروج بدون توافق بریتانیا از اتحادیه اروپا را اقدامی با نتایج فاجعه بار توصیف کرد که اکنون قطعی تر شده است. در حالی این خطر هر روز واقعی تر از قبل می گردد که مقام های اتحادیه اروپا هم از دستیابی ترزا می به یک اجماع داخلی نااُمید شده اند.

به نوشته این نشریه اگرچه کشورهای اروپایی تاکید می نمایند که به هیچ عنوان به دنبال برگزیت بدون توافق نیستند اما این فرایند بیش از همه به ضرر لندن تمام می گردد. به اعتقاد کارشناسان رکود اقتصادی موجب کاهش ارزش پول بریتانیا و در نتیجه افزایش قیمت کالاها به ویژه اقلام خوراکی می گردد. از طرف دیگر این شرایط باعث می گردد تا دولت انگلستان مجبور گردد یاری های اقتصادی هنگفتی را به شرکت های انگلیسی برای بقا ارائه کند. همچنین این رویکرد ممکن است به بی ثباتی هایی منجر گردد که امنیت ملی این کشور را هم به مخاطره می اندازد.

نشریه فایننشال تایمز هم در گزارشی گفت در هر صورت مقام ها در لندن از نتایج منفی برگزیت بدون توافق مطلع هستند. جرمی هانت وزیر امور خارجه انگلیس هشدار داده است که این اقدام هم برای بریتانیا و هم برای اعضای اتحادیه اروپا نتایج بدی را به همراه خواهد داشت که مهمترین آن ها رکود اقتصادی است.

البته ممکن است اتحادیه اروپا بتواند با بازیگران مهم خود که نقش موتور اقتصادی آن را ایفا می نمایند به مقابله با این شرایط بپردازد اما بریتانیا تقریبا هیچ ابزاری را ندارد که ظرفیت جبران رکود را داشته باشد.

شاید به همین دلایل است که نشریه The Spectator عنوان داشت در آینده بریتانیایی ها سیاستمداران این کشور را به خاطر خروج بدون توافق از اتحادیه اروپا نخواهند بخشید.

پژوهش**9130**1552

یومی بلاگ: یومی بلاگ | آرشیو خبری و مقالات متنوع وب

منبع: ایرنا
انتشار: 20 مرداد 1400 بروزرسانی: 20 مرداد 1400 گردآورنده: persinablog.ir شناسه مطلب: 326

به "برگزیتِ ترزا می؛ وعده گلوگیر بریتانیایی ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برگزیتِ ترزا می؛ وعده گلوگیر بریتانیایی ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید