ایران، پرچم دار مقابله با بیماری های غیرواگیر در دنیا

به گزارش پرسینا بلاگ، سازمان دنیای بهداشت (WHO) در گزارش جدید خود از دولت های دنیا درخواست کرد تا با اقدامات سیاسی صریح تر با بیماری های غیرواگیر مقابله نمایند و جان میلیون ها انسان را از مرگ زودرس نجات دهند.

ایران، پرچم دار مقابله با بیماری های غیرواگیر در دنیا

به گزارش خبرنگاران، در گزارش اخیر این سازمان اطلاعات مربوط به 19 شاخص در تمامی کشورهای عضو سازمان دنیای بهداشت جمع آوری شده که از جمله این شاخص ها می توان به مشخص اهداف مشخص برای کاهش مرگ ومیرهای مرتبط با این بیماری ها، توسعه سیاست های دولتی برای مقابله با بیماری های فوق و تقویت نظام سلامت به وسیله مراقبت های بهداشتی اولیه و پوشش بهداشت دنیای اشاره نمود.

بر اساس این اطلاعاتِ جمع آوری و ارزیابی شده، ایران و کاستاریکا در راس 10 کشور اولی هستند که بهترین عملکرد را بر اساس شاخص های مشخص شده داشته اند و به 15 مورد از 19 شاخص مدنظر دست پیدا نموده اند. همچنین کشورهای برزیل، بلغارستان، ترکیه و انگلیس با کسب 13 شاخص و فنلاند، نروژ، عربستان و تایلند با کسب 12 در رتبه های بعدی قرار گرفته اند.

بیماری های غیرواگیر شامل بیماری های مزمن تنفسی، قلبی ـ عروقی، سرطان ها و دیابت می شوند که در حال حاضر بزرگترین عامل مرگ و میر در دنیا به حساب می آیند و ادعا می گردد که در سال جان 15 میلیون فرد 30 تا 70 ساله را می گیرند.

همچنین در این گزارش آمده است: پیشرفت ها در سراسر دنیا در ارتباط با چهار فاکتور خطرزای مشترک در بروز بیماری های غیرواگیر همچون دخانیات، رژیم غذایی بد، عدم فعالیت جسمی و مصرف مواد الکلی، ناکافی و نابرابر بوده است.

طبق اعلام کارشناسان این سازمان، اقدامات سیاسی صریح تر برای مهار بیماری های غیرواگیر ضرورت دارد.

به گزارش خبرگزاری شینهوا، این سازمان تاکید نموده است که به رغم این کوشش ها دنیا هنوز در راستا تحقق اهداف توسعه پایدار ملل متحد در کاهش یک سومی مرگ ومیرهای زودرس ناشی از بیماری های غیرواگیر تا سال 2030 میلادی قرار ندارد.

یومی بلاگ: یومی بلاگ | آرشیو خبری و مقالات متنوع وب

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 20 مرداد 1400 بروزرسانی: 20 مرداد 1400 گردآورنده: persinablog.ir شناسه مطلب: 2479

به "ایران، پرچم دار مقابله با بیماری های غیرواگیر در دنیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایران، پرچم دار مقابله با بیماری های غیرواگیر در دنیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید