از درجه بندی سنی فیلم ها نترسیم!

به گزارش پرسینا بلاگ، خبرنگاران - *مهرزاد دانش:درجه بندی سنی فیلم ها یک تمهید راهگشاست. نه ممیزی مضاعف است، نه قرار است اقتصاد سینمای کشور را هدف قرار دهد و نه فشار فرهنگی بر سینماگران است.

از درجه بندی سنی فیلم ها نترسیم!

درجه بندی سنی، ایده ای منطقی است که در اغلب کشورهای صاحب صنعت سینما اجرا می شود و هدف آن، اطلاع رسانی به والدها و یا بزرگسالان درباره این است که فیلمی مناسب سن کودک شان هست یا نه. بارها این نکته را از اطرافیان خود شنیده ایم (و یا شاید خود نیز تجربه کرده ایم) که اگر می دانستم این فیلم درباره چنین موضوعی است و یا فلان سکانسش چنان است، بچه ام را با خود به سینما نمی آوردم.

شورای درجه بندی سنی، برای راهنمایی در همین محدوده ها است. بسکمک از ما والدها با این که فیلم و سینما را بسیار دوست داریم، اما هم بر اساس بینش خود و هم بر مبنای داده های روانشناسی، معتقدیم هر فیلمی و هر سکانسی مناسب تماشای بچه ها نیست. گیرایی و تحلیل پردازی بچه ها، با موقعیت های بزرگسالانه متفاوت است و از همین رو، ممکن است برداشت و یا تاثیری که او از یک فیلم یا فصلی از آن و یا دیالوگی از آن می گیرد، به روان و یا ذهن او چنان موقعیتی را وارد سازد که به سلامتش آسیب رساند.

درجه بندی سنی این مرزهای موقعیتی را برای والدین روشن می کند. همین. فصلی که بریدن گلوی کسی را در قاب درشت نمایش می دهد، یا دیالوگی که حاوی برخی اطلاعات نامتناسب با فهم بچه نابالغ است، یا فضایی که استعمال دخانیات را به مثابه نوعی آرامش بخشی تداعی می کند، قاعدتا برای سنین کودک مناسب نمی کند.

هشدار به والدین برای بچه ها شان، هرگز به معنی بد بودن این فیلم ها نیست. اتفاقا خیلی از فیلم های جدی و ارزشمند و دغدغه مند، ممکن است واجد این صحنه ها باشند. درجه بندی سنی حتی از جهاتی ممکن است فیلمی را که قبلا ممکن است به همین دلایل دچار ممیزی شود، از این موقعیت هم رها می کند تا فقط در حد هشداربخشی به والدین باقی بماند و به خاطر یکی دو سکانس، نمایشش بالکل دچار مشکل نشود.

چندی قبل پیش نویس آیین نامه درجه بندی سنی انتشار عمومی یافت. صاحب نظران حوزه های سینمایی و روان شناسی و جامعه شناسی و تربیتی، با ارائه نظرات خود درباره این پیش نویس، می توانند به بهبود فضای جاری کمک های سازنده ای کنند. این موقعیت را جدی بگیریم. هم برای سلامت روانی بچه ها مان و هم برای تسهیل سازی های سینمایی.

*منتقد سینما و عضو هیات رده بندی سنی فیلم سازمان سینمایی

یومی بلاگ: یومی بلاگ | آرشیو خبری و مقالات متنوع وب

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 20 مرداد 1400 بروزرسانی: 20 مرداد 1400 گردآورنده: persinablog.ir شناسه مطلب: 1684

به "از درجه بندی سنی فیلم ها نترسیم!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "از درجه بندی سنی فیلم ها نترسیم!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید