شروع فصل هشتم کاوش های باستان شناسی تل آجری

به گزارش پرسینا بلاگ، فصل هشتم کاوش های باستان شناسی تل آجری در مرودشت استان فارس توسط باستان شناسان ایرانی و ایتالیایی شروع شد.

شروع فصل هشتم کاوش های باستان شناسی تل آجری

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، علیرضا عسگری چاوردی سرپرست این فصل از کاوش های باستان شناسی تل آجری امروز دوشنبه 2 مهر 97 با اعلام این خبر گفت: در این فصل در کنار کاوش، ساماندهی محوطه تل آجری نیز در دستور کار قرار خواهد داشت.

او در ادامه به با اشاره به کشف سکوهای نشیمن در اتاق مرکزی راهروی دروازه همراه با تزیین گلهای لوتوس و شناسایی دیوار الحاقی واقع در شمال شرقی بنا در فصل گذشته کاوش گفت: نتایج فصل هفتم کاوش نشان داد که طرح و پلان دروازه مکشوفه درست بر اساس پلان دروازه ایشتار بابل طراحی و ایجاد شده است.

این باستان شناس اظهار کرد: کشف خطوط و آجر نبشته ای مزین با نام خدا به زبان عیلامی از دیگر دستاوردهای فصل هفتم کاوش بود.

او اضافه نمود: همچنین بر اساس لایه نگاری دقیق 5مرحله سکونت از زمان ساخت دروازه در شروع دوره هخامنشی تا ترک محوطه در همین دوره و وقوع زلزله و انتها ترک،تخریب و به غارت رفتن آجرهای بنا و سکونت موقت دوره های میانه اسلامی در گمانه های کاوش فصل هفتم شناسایی و مطالعه شد.

عسگری توضیح داد: بنای مکشوفه دروازه واقع در محدوده فیروزی شهر پارسه از جمله مهمترین دستاوردهای پژوهشی میراث فرهنگی در دهه های اخیر است که با نظارت و پشتیبانی پژوهشکده باستان شناسی پژوهشگاه میراث فرهنگی وگردشگری و با همکاری دانشگاه شیراز،دانشگاه بولونیا ایتالیا و پایگاه میراث جهانی تخت جمشید میسر می گردد.

فصل هشتم کاوش های باستان شناسی در محوطه تل آجری پارسه تخت جمشید با مجوز ریاست پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری انجام شد.

یومی بلاگ: یومی بلاگ | آرشیو خبری و مقالات متنوع وب

منبع: میراث آریا
انتشار: 20 مرداد 1400 بروزرسانی: 20 مرداد 1400 گردآورنده: persinablog.ir شناسه مطلب: 1143

به "شروع فصل هشتم کاوش های باستان شناسی تل آجری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شروع فصل هشتم کاوش های باستان شناسی تل آجری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید