آشنایی با سپاه صحابه

به گزارش پرسینا بلاگ، عصر دیپلماشی نوشت: سپاه صحابه یکی از گروه­های تروریستی وهابی بامنشا پاکستانی و منشعب از جمعیت علمای اسلامی پاکستان است که بنا بر اخبار منتشر شده از رسانه های محلی­ عمده منابع حمایتی خود را از عربستان دریافت می نماید. هیلاری کلینتون در یکی از مکاتبات محرمانه خود که بعدها فاش شد، منابع اقتصادی غالب گروه های تروریستی منطقه را عربستان و شیخ نشینان حاشیه خلیج فارس دانسته بود. این گروه تروریستی پس از حمله شوروی سابق به افغانستان و در سال­های نخست انقلاب اسلامی، توسط حق نواز جنگوی تاسیس شد. وجه تسمیه نام سپاه صحابه نیز آن است که این گروه خود را پیروان صحابه حضرت رسول اکرم(ص) می­دانند.

آشنایی با سپاه صحابه

از مهم­ترین اهداف این گروه، مبارزه با عزاداری امام حسین (ع) و زیر سوال بردن اهداف متعالی قیام آن حضرت بود. همچنین این گروه از ابتدای تاسیس به صورت اختصاصی به مقابله با یک گروه شیعی به نام تحریک جعفری می پرداخت. به طور کلی، هدف این گروه، مقابله با خطر احتاقتصادی قدرت یافتن شیعیان در پاکستان و کوشش برای جلوگیری از افزایش قدرت نظامی، سیاسی و مذهبی آنان بوده است.

مهمترین هدف تهاجمات این گروه نیز شیعیان پاکستان، به ویژه ایرانیان مقیم این کشور بوده اند که به بهانه های مختلف مورد حمله­های نظامی و تروریستی نهاده شده اند. این گروه در کشورهای امارات، عربستان، بنگلادش و کانادا پایگاه­هایی برای خود ایجاد نموده اند.

پس از آنکه حق نواز جنگوی در سال 1990 به قتل رسید، اعظم طارق مسئولیت این گروه را بر عهده گرفت. بنا بر اخبار منتشر شده، سپاه صحابه در زمان تصدی اعظم طارق بیش از 100 مورد عملیات تروریستی علیه شیعیان انجام داده است.

در حال حاضر نیز بسیاری از حوزه های علمیه و مدارس در ایالت پنجاب توسط این گروه اداره می گردد و گزارش شده است که بسیاری از مدرسه های سنی در خارج از پاکستان ، تحت نظارت معلمان و نیروهای سپاه صحابه اداره می شوند و افراد خود را برای ترور مخالفان آموزش می دهند .

در سال 2001 اعظم طارق دستگیر شد. پس از آن در سال 2002 این گروه از سوی پرویز مشرف رئیس جمهور وقت پاکستان به عنوان سازمان تروریستی معرفی شده و مورد حمله دولت این کشور نهاده شد. در این حملات تعدا زیادی از اعضای سپاه صحابه کشته و نیز دستگیر شدند. پس از آن رهبر این گروه فعالیت خود را با نام جدید ملت اسلامیه ادامه داد که یک سال بعد این گروه نیز ممنوع الفعالیت اعلام شد و مورد حمله نهاده شد.

در ادامه، اعظم طارق پس از پیروزی در انتخابات اکتبر 2001 به عنوان نماینده مجلس از ایالت پنجاب، از زندان آزاد شد و به ادامه اقدامات افراطی خود پرداخت. وی در اکتبر 2003 کشته شد. اعظم طارق در اواخر عمر خود از دولت منتخب ظفرالله خان حمایت نموده بود. هواداران و شاگردان وی، نماز بر جسد وی را با هیاهوی بسیار در مقابل ساختمان مجلس اسلام آباد، اقامه نموده و به ساختمان ها حمله نموده و خرابی بسیاری به جای گذاشتند.

نام سپاه صحابه یادآور خشونت های عجیب و کشت و کشتارهای بی رحمانه حتّی در مساجد و در میان نمازگزاران است که در جای جای کشور پاکستان واقع شده است.

منابع اقتصادی گروه سپاه صحابه:

منابع این گروه بیشتر از سوی تکفیری­های عربستان سعودی و شیخ نشینان حاشیه خلیج فارس تامین می شد. همچنین این گروه از سوی نظامیان طالبان، مورد حمایت بودند به ویژه زمانی که اعظم طارق آشکارا حمایت خود را از ملا عمر اظهار داشت.

مناطق تحت نفوذ:

پایگاه های نظامی سپاه صحابه بیشتر در مناطق جنوبی پاکستان و نیز منطقه مرکزی و پر ازدحام پنجاب و مرزهای کراچی است. گفته می گردد که مراکز فعالیت این گروه در زمان اوج قدرت خود به بیش از 500 مرکز می رسیده و بیش از یکصد هزار عضو داشته است.

اعظم طارق در ابتدا حمایت خود را از لشگر جنگوی اظهار داشت اما در سال 2003 با این گروه مخالفت نمود و اعلام نمود: خارج از سپاه صحابه که با اهداف صلح آمیز این گروه برای اجرای قوانین اسلامی مخالفند، لشگر جنگوی را ایجاد نموده اند.

در آگوست 2014 مصادف با مردادماه سال 1393 بود که اورنگزیب فاروقی رهبر سپاه صحابه در کراچی رسما حمایت خود از ابوبکر بغدادی را اظهار داشته و به عضویت داعش در آمد.

یومی بلاگ: یومی بلاگ | آرشیو خبری و مقالات متنوع وب

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 20 مرداد 1400 بروزرسانی: 20 مرداد 1400 گردآورنده: persinablog.ir شناسه مطلب: 1832

به "آشنایی با سپاه صحابه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با سپاه صحابه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید